عنکبوت های غول آسا: ارمغان رشد شهرهای استرالیا

سینا پرس: در پژوهش جدیدی که توسط دانشگاه سیدنی به انجام رسیده است، دانشمندان به بررسی تعداد نوعی عنکبوت با نام علمی Nephila plumipes پرداختند. این نوع عنکبوت به خاطر تنیدن تارهایی بسیار بزرگ مشهور است.

این دانشمندان به بررسی مناطق مختلف شهری و نیز خارج از شهر پرداخته و شاخص هایی بیومتریک نظیر طول پاها و وزن آنها را سنجیدند. نتیجه این مطالعه نشان داد که عنکبوت های شهری از نظر وزن و مقدار چربی موجود در بدن برتر از عنکبوت های ساکن در محیط های غیرشهری بودند بودند. همچنین تخمدان عنکبوت های موجود در شهرها نیز بزرگ تر بود و این بدان معنا است که توانایی تولید مثل بیشتری نسبت به همنوعان غیرشهری خود دارند.

دکتر الیزابت لوو که این پژوهش را انجام داده می گوید دو عامل اصلی موجود در شهرها موجب افزایش شمار عنکبوت های بسیار بزرگ می شود.

نخستین عامل، ریزاقلیم های بسیار گرم است که به خاطر سرپوشیده بودن بسیاری از مکانهای شهری ایجاد می شود. دومین عامل نیز روشنایی زیادی شهرهای بزرگ است. شهرهای بزرگ به خاطر نورپردازی مصنوعی موجب جذب انبوهی از حشرات می شود و که البته این به معنای غذای بیشتر برای عنکبوت ها است.

عنکبوت Nephila plumipes جزو عنکبوت هایی است که تارهایی دایره ای می تنند. این عنکبوت به خاطر اندازه بسیار بزرگ و وحشت آورشان در استرالیا معروف هستند. با اینکه عنکبوت ها به خاطر شکار حشرات موذی میتوانند سودمند باشند، اما افزایش بی رویه شمار آنها در شهرهای بزرگ می تواند تعادل موجود را بر هم زند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا