نام گذاشتند و نامدار شدند

در سال 2015 اتحادیه جهانی نجوم مسابقه‌ای را با عنوان نام‌گذاری دنیاهای بیرونی (NameExoWorlds) برگزار کرد که برای نخستین بار فرصتی را در اختیار مردم عادی قرار می‌داد تا بتوانند نام‌هایی پیشنهادی خود برای سیاره‌های فراخورشیدی و ستاره‌های مادر آن  را مطرح کنند. در پی این فراخوان و پاسخ مردم نام‌هایی برای 19 دنیای خارجی شامل (14 ستاره مادر و 31 سیاره که در قالب منظومه‌هایی در اطراف این ستاره‌ها در حال گردش بودند) مطرح و با رأی‌گیری و تصویب اتحادیه جهانی نجوم به نام‌های رسمی این اجرام بدل شد.

حال اتحادیه جهانی نجوم و کارگروهی از این اتحادیه که مسئول نامیدن اجرام منظومه شمسی را بر عهده دارد، به‌عنوان قدردانی از کسانی که نام‌های پیشنهادی آن‌ها برای این دنیاهای بیرونی انتخاب‌شده است، 17 سیارک را به نام آن‌ها نام‌گذاری کرده است.

بدین ترتیب نه‌تنها آن‌ها این فرصت را یافتند که نام رسمی دنیاهایی تازه را مطرح کنند که نام خودشان نیز در قالب نام رسمی سیارک‌های منظومه شمسی ثبت و جاودان شده است.

این 17 سیارک به نام مؤسسات آموزشی، آموزگاران، نویسندگان، شعرا، هنرمندان و مؤسساتی که در این نام‌گذاری مشارکت داشتند نامیده شده‌اند. در ادامه جدول فهرست سیارک ها و مناسبت آن ها را مشاهده می کنید.

پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا