جزیره 'سریهاریکوتا' میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند

 به گزارش ایرنا، این جزیره کوچک درصنعت فضایی هند ،حکم دماغه 'کاناورال' در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک های فضایی وماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.سکوی پرتاب موشک جزیره 'سریهاریکوتا' تاکنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از کشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است .

'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در پیامی با تبریک این موفقیت اعلام کرد این اقدام بسیار مهم سازمان تحقیقات هوا وفضا، افتخار بزرگی برای ملت و جامعه علمی هند است.
پیش از این روسیه با پرتاب 37 ماهواره رکورد پرتاب بیشترین ماهواره با یک موشک در جهان را به خود اختصاص داده بود.
کارشناسان امور فضایی، رمز موفقیت و اقبال دیگر کشورها برای پرتاب ماهواره با موشک های هندی را هزینه پائین دانسته و خاطرنشان کردند هزینه پرتاب ماهواره توسط هند به قدری پائین است که رقبای دیگر قادر به رقابت با این کشور نیستند.
به گفته این افراد، هزینه ارسال کاوشکر به مریخ توسط هند بسیار کمتر از بودجه هالیود برای ساخت فیلم های فضایی به سیاره سرخ است .
هند با برنامه ریزی گسترده در نظر دارد سهم بیشتری از صنعت بیش از پنج میلیارد دلاری پرتاب ماهواره را به خود اختصاص دهد.
'آلورو سیرین کران کومار' رئیس سازمان تحقیقات هوا- فضا هند(ایسرو) بااشاره به محدودیت ظرفیت جهانی برای پرتاب ماهواره به فضا، دلیل اصلی استفاده کشورهای جهان از امکانات هند برای پرتاب ماهواره را مقرون به صرفه بودن وکاهش زمان پرتاب ماهواره می داند.
موسسه تحقیقاتی 'سراداتا' در انگلیس اعلام کرد هزینه پرتاب یک ماهواره کوچک به فضا حدود 30میلیون دلار است که درصورت پرتاب همزمان ، این هزینه ها سرشکن می شود.این رقم نصف هزینه پرتاب ماهواره توسط کشورهای دیگر است.
'دیوید تاد' رئیس بخش محتوای فضایی موسسه 'سراداتا' می گوید موشک های هند تمام ویژگی های مورد نیاز سازندگان ماهواره های تجاری را دارد و تجربه این کشور درساخت و استفاده از راکت های ماهواره بر به اوج کمال رسیده است.
وی خاطرنشان کرد این کشور تاکنون تواسته تعداد زیادی موشک را بدون خطا به ثبت برساند.
براساس اعلام انجمن صنعت ماهواره ایالات متحده آمریکا، درآمد جهانی صنعت ماهواره شامل بخش خدمات، تولید و پرتاب به فضا در 10 سال منتهی به سال 2015 میلادی با تقریبا دو برابر افزایش به 208 میلیارد دلار افزایش یافته است.
یکی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب کاوشگر مدارگرد به مریخ با موشک 'پی اس.ال.وی' ازسکوی پرتاب 'سریهاریکوتا' با نام 'مانگالیان'که به زبان سانسکریت به معنای 'مسافر مریخ ' بود . به این ترتیب این کشور در ردیف چهارمین کشوری که توانست به منظومه شمسی راه یابد ، قرار گرفت .
اتحاد جماهیر شوروی نخستین حامی پرتاب ماهواره بومی هند در سال 1975 میلادی بود و در سال 1984 میلادی نیز نخستین هندی به فضا فرستاده شد.
' راکش شرما' نخستین فضانورد این کشور به مدت هشت شبانه روز در ایستگاه فضایی 'سلیوت 7 ' به دور زمین گردید.
'کومار' یکی از کارشناسان فضایی هند می گوید در کشوری که طبق آمار بانک جهانی تا سال 2011 حدود 21 درصد جمعیت آن روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند ، بازدهی هزینه ها امری ضروری است.
تلویزیون دولتی ان دی تی وی هند نیزبا بازتاب موفقیت بزرگ هند در پرتاب ماهواره به فضا اعلام کرد تمام این تلاش ها و موفقیت ها برای کسب آمادگی بیشتر برای ماموریت احتمالی در سال 2020 برای ارسال کاوشگر دیگر درمدار مریخ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا