برای ورود به پروژه‌های پژوهشی بزرگ آماده می‌شویم

محمدرضا پورعابدی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه از سالها پیش در کشور بحث ایجاد قطب‌های تخصصی فناوری در مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های کشور مطرح بوده است، گفت: با توجه به اینکه اکثر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری جنبه کاربردی و توسعه‌ای داشته و بیشتر به دنبال حل معضلات است، لذا تعریفی که جهاد دانشگاهی از قطب‌های فناوری دارد متفاوت از تعریف وزارت علوم در این زمینه است.

وی تصریح کرد: در قطب‌های فناوری مدنظر وزارت علوم بیشتر مباحث پژوهشی و تحقیقاتی محض مورد تاکید است، اما در قطب‌های مدنظر جهاددانشگاهی تاکید ما بر کاربردی بودن و ارائه راه حل فناورانه در جهت رفع مشکلات است.

پورعابدی با اشاره به امکانات مطلوب جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، گفت: هدف ما این است تا بتوانیم امکاناتی را که پراکنده هستند در قطب‌های فناوری که در آینده ایجاد خواهد شد، تجمیع کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد قطب‌های فناوری کشور در مرحله مطالعاتی قرار دارد، گفت: در حال حاضر بر روی این مبحث که قطب‌ها باید چگونه بوده و دارای چه ویژگی‌هایی باشند مطالعه می‌شود و در برنامه ششم توسعه که از سال آینده عملیاتی خواهد شد، با تشکیل این قطب‌ها ساختارهای پژوهشی و خدمات تخصصی ما در آنها تجمیع خواهد شد.

پورعابدی در ادامه با اشاره به وجود دو پارک علم و فناوری و نیز 21 مرکز رشد در مجموعه جهاد دانشگاهی سراسر کشور، گفت: در مجموع این دو پارک در حال حاضر 470 واحد فناور در قالب شرکت‌ها و هسته‌های فناور در حال فعالیت هستند که از این تعداد 95 مورد آنها دانش بنیان هستند.

وی افزود: همچنین در مجموعه جهاد دانشگاهی سه پژوهشگاه و 17 پژوهشکده فعال بوده و 137 گروه پژوهشی و 114 مرکز خدمات تخصصی در زمینه‌های ایجاد توسعه و فناوری فعالیت می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بیش از 80 درصد اعتبارات جهاد دانشگاهی باید از محل درآمدهایش تامین شود، گفت: بیش از 86 درصد درآمد حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از طریق طرح‌های کارفرمایی تامین می‌شود، یعنی سفارشی به جهاد دانشگاهی داده می‌شود که برای حل موضوعات از طریق پژوهش، راه حل فناورانه ارائه دهد.

پورعابدی افزود: به طور کلی نوع پژوهش و فناوری‌های جهاد دانشگاهی کاربردی و تقاضا محور است که مشتری خود را نیز آماده دارد و در حال حاضر برخی از این فناوری‌ها در حوزه پزشکی و فنی مهندسی نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از هدف گذاری‌های ما در برنامه ششم توسعه این است که پنج درصد از قطب‌های فناوری که در آینده درجهاد دانشگاهی تشکیل می‌شود، وجه بین‌المللی داشته و بتوانند فعالیت‌های بین المللی انجام دهند.

پورعابدی در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه گفت: یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی در سالهای اخیر این بوده که همه واحدهای جهاددانشگاهی در استان‌ها دارای فعالیت های شاخص مبتنی بر توانمندی و مزیت‌های نسبی استان خود باشند. بطور مثال در استان کرمانشاه باید چالش‌ها، فرصت‌ها، مزیت‌ها و توانمندی‌ها شناسایی شده و جهاد دانشگاهی استان برنامه توسعه خود را متناسب با آنها تدوین کند و این فعالیت‌ها در نهایت باید بتواند نیازهای منطقه را مرتفع کند.

پورعابدی افزود: اگرچه استان کرمانشاه از جهاتی دارای کمبودها و محرومیت‌هایی است، اما سازمان جهاد دانشگاهی استان یکی از سازمان های خوب و توسعه یافته کشور محسوب می‌شود و زیرساخت و منابع انسانی و محورهای فعالیت خوب و مطلوبی دارد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز که یکی از دو پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کشور است توانسته خدمات شایان توجهی در بحث فناوری، تجاری سازی فناوری و کمک به اشتغال دانش بنیان در سطح استان داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا