سرعت همکاری کوبا در تولید واکسن با ایران مناسب نیست

به گزارش مهر، دکتر سید حسن هاشمی در دیدار با وزیر بهداشت کوبا، اظهار داشت: شب گذشته به محض ورود به هاوانا، جلسه ای غیررسمی با وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری کوبا که رئیس کمیسیون مشترک دو کشور است داشتیم امروز صبح نیز با آقای کاپریسا معاون رییس جمهور کوبا دیدار داشتیم و مقدمات توسعه همکاری های مشترک به سرعت در حال انجام است البته سرعت همکاری ها در حوزه تولید مشترک واکسن ایران و کوبا در انستیتو پاستور ایران مناسب نیست.

وی ضمن انتقاد از سرعت کند همکاری مشترک ایران و کوبا برای تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران، گفت: مذاکرات زیادی در این زمینه انجام شد و دولت جمهوری اسلامی علاقه مند است که واکسن پنتاوالان را در ایران با همکاری کوبا تولید کند و لازم است که دولت کوبا به ویژه وزیر بهداشت این کشور توجه ویژه ای به این امر داشته باشد.

هاشمی تصریح کرد: مذاکرات زیادی با شرکت بیوکوبافارما برای تولید مشترک واکسن در ایران انجام شده و حالا وقت عمل کردن به مذاکرات گذشته است تا این کشور بتواند از فرصت ایران در بازار منطقه خاورمیانه استفاده کند.

وزیر بهداشت با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله انستیتو پاستور ایران، خاطرنشان کرد: انستیتو پاستور ایران زمانی بخشی از نیاز واکسن کشورهای منطقه و آفریقایی را تامین می کرد و اگر بتوانیم با همکاری کوبا تولیدات مشترکی داشته باشیم از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای طرفین مفید خواهد بود.

هاشمی تاکید کرد: دانشمندان علوم پزشکی ایران و کوبا می توانند مانند تجربه تولید واکسن هپاتیت در ایران با کمک کوبا، برای تولید واکسن پنوموکوک که در دو کشور تولید نمی شود، همکاری کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در صورتی که تولیدات مشترک در ایران انجام شده و تفاهم نامه های امضا شده به سرعت اجرا شود، می توان به اهداف اقتصادی تعیین شده رسید و منفعت دو کشور تضمین خواهد شد زیرا ایران در منطقه، پشتوانه بسیار مناسبی دارد و کوبا هم می تواند از ظرفیت بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه، بهره مند شود.

هاشمی با اشاره به لزوم توسعه همکاری های مشترک دو کشور در حوزه آموزش پزشکی، گفت: کوبا می تواند دانشکده علوم پزشکی بین المللی را با مشارکت ایران را در مناطق آزاد تاسیس کند زیرا قوانین این مناطق  سختی زیادی ندارد و این اقدام می تواند در تربیت دانشجویان علوم پزشکی دو کشور و همچنین کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه ایران موثر باشد.

وزیر بهداشت از همتای کوبایی خود برای سفر به ایران نیز دعوت کرد.

وزیر بهداشت کوبا نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از همکاری های ایران و کوبا در حوزه های بهداشت و درمان، دارو و بیوتکنولوژی در سالهای آینده، گفت: امیدواریم سفر وزیر بهداشت ایران به کوبا، به اجرایی شدن تفاهم نامه های امضا شده بین روسای جمهور دو کشور کمک کند زیرا منافع دو کشور را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای همکاری های بیشتر با ایران و همچنین عملیاتی شدن تفاهم های انجام شده به کار خواهیم گرفت تا همه آنها اجرایی شود و به شرکت بیوکوبافارما نیز توصیه می کنیم که بر روی تولیدات مشترک واکسن با ایران متمرکز شوند.

وزیر بهداشت کوبا از اعزام هیات های کارشناسی کوبا به ایران در هفته های آینده خبر داد و افزود: این هیات های کارشناسی برای اجرایی شدن تفاهم های صورت گرفته در ایران مستقر خواهند شد.

وی گفت: برای خرید تجهیزات پزشکی از ایران نیز بررسی های بیشتری را انجام خواهیم داد و در سفر هیات های کارشناسی، توافقاتی با ایران در زمینه خرید تجهیزات پزشکی انجام خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا