سهم انرژی های تجدیدپذیر از افزایش تولید برق به 20 درصد می رسد

اسدالله قره خانی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای کشور، اظهار کرد: تکلیف قانونی برای انرژی های تجدیدپذیر در برنامه پنجم و ششم توسعه کاملا مشخص است و ما بایستی 20 درصد تامین برق کشور را به این سمت ببریم. در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که از 25 هزار مگاوات افزایش تولید برق، 5 هزار مگاوات از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: یکی از مشکلات عمده گسترش انرژی های تجدیدپذیر در کشور، هزینه بر بودن سرمایه گذاری در این زمینه است و برای دولت امکان سرمایه گذاری وجود ندارد. بنابراین بخش خصوصی باید به عرصه بیاید. ورود بخش خصوصی هم نیازمند تضامین قوی در مورد نرخ خرید برق، پرداخت به موقع و متناسب بودن قیمت خرید با هزینه سرمایه گذاری است. برقی که در حال حاضر از سوی دولت به مشترکان فروخته می شود، متناسب با آن هزینه ها نیست، بنابراین باید بخشی از آن را یارانه بدهد که اینها را تحت عنوان عوارض، تعریف کردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش خصوصی اقبال خوبی به سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر دارد اما تصمیمات وزارت نیرو از ثبات لازم برخوردار نیست. مثلا در طول یکسال گذشته، تعرفه ها چندین بار تغییر کرد. این یک ایراد است چون کسی که می آید سرمایه گذاری می کند، باید حداقل برای 20 سال مطمئن باشد که نرخ خرید مقرون به صرفه است.

قره خانی، ضعف ساختار تشکیلاتی را از دیگر مشکلات حوزه انرژی های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: ما یک سازمان بهره وری انرژی و یک سازمان انرژی های نو داشتیم. مجلس قبل از ارایه قانون برنامه، ساختار را تغییر داد. بدین ترتیب که سازمان زیر نظر توانیر را که خود زیر نظر معاونت برق بود، به معاونت تبدیل کرد و جایگاه آن را تقویت نمود. اما در حال حاضر نه در خود وزارتخانه و نه در دولت، اراده لازم وجود ندارد. تا زمانی که سوخت مجانی را بگیرند و به نیروگاه هایی بدهند که با راندمان پایین و آلودگی بالا، برق تولید می کنند، انگیزه رفتن به سمت نیروگاه های تجدیدپذیر و یا نیروگاه های با راندمان بالا کم خواهد بود.

حدود 25 تا 30 درصد افزایش برق بایستی از طریق توسعه فناوری ها اتفاق بیفتد. بنابراین نمی توان نقش فناوری و پیشرفت های روز را نادیده گرفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: با رویکرد فعلی مجلس و نیاز کشور و نیز تعهداتی که به کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی از جمله معاده پاریس دادیم، حتما باید به سمت توسعه انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنیم. بنابراین اگر دیر بجنبیم، در آینده خسارت های سنگینی را متحمل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اصل تولید برق برای کشور از اولویت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: ما باید در وهله اول نیروگاه های حرارتی خود را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم که این کار باعث می شود بدون استفاده از سوخت بیشتر، 50 درصد بر ظرفیت تولید برق نیروگاه ها افزوده شود. البته این به معنی نادیده گرفتن انرژی های تجدیدپذیر نیست و می توان این دو را با هم پیش برد. در کنار این باید نیروگاه های خود را به توربین های کلاس F مجهز کنیم که سبب افزایش راندمان می شود.

قره خانی در پاسخ به این پرسش که استفاده از فناوری های نوین چه نقشی در افزایش بهره وری در نیروگاه های سیکل ترکیبی و نیروگاه های تجدیدپذیر دارد؟ گفت: حدود 25 تا 30 درصد افزایش برق بایستی از طریق توسعه فناوری ها اتفاق بیفتد. بنابراین نمی توان نقش فناوری و پیشرفت های روز را نادیده گرفت. ما هر اندازه یک نیروگاه قوی با راندمان بالا بسازیم اما خطوط انتقالمان فرسوده، پرت در شبکه زیاد و وسایل الکتریکی استفاده کننده از برق، پرمصرف باشد، سرمایه گذاری های صورت گرفته موثر نخواهد بود. بنابراین باید با استفاده از فناوری، پرت در شبکه را کاهش و بهره وری را افزایش داد.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا