استفاده باکتری از کمند مولکولی برای رسیدن به قلب

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، این باکتری Streptococcus gordonii نام دارد و در دهان معمولا بی خطر است، ولی درصورتیکه وارد جریان خون شود، عارضه‌ای موسوم به اندوکاردیت عفونی ایجاد کرده و به یک مهاجم مرگبار تبدیل می‌شود. این عارضه موجب ایجاد لخته خون در دریچه‌های قلب شده و در 30 درصد از موارد منجر به مرگ بیمار می‌شود.

محققان در جریان این تحقیقات مکانیزم جدیدی را شناسایی کردند که باکتری Streptococcus gordonii با استفاده از آن خود را به بافت‌های انسان می چسباند.
در تحقیقات قبلی مشخص شده است این باکتری از یک پروتئین به نام CshA برای چسبیدن به سلول‌های انسان استفاده می‌کند اما تا کنون چگونگی انجام این کار مشخص نشده بود. محققان برای کشف موضوع، ابتدا این پروتئین را درون باکتری شناسایی کردند. سپس با استفاده از میکروسکوپ اشعه ایکس نحوه استفاده از این پروتئین را توسط باکتری مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی‌ها معلوم شد باکتری از این پروتئین به عنوان یک کمند برای گرفتن نوعی پروتئین موجود در سطح سلول‌های انسان استفاده می‌کند، سپس خود را به سمت سلول میزبان می‌کشد و مجددا با استفاده از پروتئین CshA خود را به سلول می‌چسباند.
با وجود این که برای درمان عارضه اندوکاردیت عفونی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، این داروها پس از مدتی اثر خود را از دست می‌دهند و باکتری در برابر آن‌ها مقاوم می‌شود. اما فرایند کمنداندازی باکتری دارای نقاط ضعفی است که محققان امیدوارند با استفاده از آن‌ها بتوانند درمان موثری برای عارضه اندوکاردیت عفونی توسعه دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biological Chemistry منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا