گرافین، تحولی در ابزارهای پوشیدنی پایش سلامت

سیناپرس: در حال حاضر دستگاه های پوشیدنی گوناگونی برای پایش سلامت به بازار عرضه شده اند. این ابزارها بیشتر به دور مچ دست بسته می شوند و می توانند اطلاعاتی در مورد بدن نظیر تعداد ضربان قلب و نیز اطلاعاتی در مورد میزان مسافت طی شده و الگوی خواب و بیداری تهیه کنند. با این حال گران بودن این دستگاه ها موجب شده که بسیاری از مردمان در کشورهای کمتر توسعه یافته نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

گروهی از دانشمندان از دانشگاه سوری و نیز ترینیتی کالج دوبلین توانستند با افزودن گرافین به کش پلاستیکی معمولی، به نوعی حسگر انعطاف پذیر دست یابند. گرافین در واقع موجب افزوده شدن پاسخ الکترومکانیکی به این ماده می شود. منظور از پاسخ الکترومکانیکی، این است که هر گونه حرکت در این ماده، موجب ایجاد سیگنالهایی الکتریکی در آن می شود.

پژوهشگران با این حسگر جدید توانستند میزان تنفس و ضربان قلب افراد را اندازه گیری کنند. این حسگر می تواند کاربردهای گسترده ای در میان افرادی که نیاز به پایش مستقیم پزشکی دارند (نظیر نوزادان نارس) داشته باشد. استفاده از این فناوری در مناطقی از جهان که نیروی پزشکی لازم برای مراقبت و پایش همه بیماران را در اختیار ندارند می تواند بسیار ثمربخش باشد.  

  sciencedailyمنبع  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا