تاثیر جنسیت جنین بر سیستم ایمنی بدن مادر

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، محققان در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، 80 زنان باردار را در سراسر دوره بارداری مورد بررسی قرار داده و سطوح مختلف نشانگر ایمنی به نام "سیتوکین" را براساس جنسیت جنین نشان داده‌اند.

سیتوکین‌ها دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند که از سلول‌های گوناگون و بیشتر در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح شده و وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را برعهده دارند.این محققان سطح سیتوکین در خون زنان باردار و سطح تولید شده توسط یک نمونه از سلول‌های ایمنی که در آزمایشگاه و در کنار باکتری قرار گرفته بود را اندازه گیری کرده و مورد بررسی قرار دادند.

آنها طی انجام این پژوهش دریافتند که سلول‌های ایمنی زنانی که جنین آنها دختر است، سیتوکین‌های التهابی بیشتری در زمان قرارگیری در معرض باکتری‌ها تولید می‌کنند.

این به این معنی است که بدن زنانی با جنین دختر در مقایسه با زنانی که جنین آنها پسر است، پاسخ التهابی بهتری را در زمان به خطر افتادن سیستم ایمنی از خود نشان می‌دهند.

التهاب بخش مهمی از پاسخ ایمنی در بهبود زخم و واکنش به ویروس‌ها، باکتری ها و بیماری‌های مزمن است. با این حال، التهاب بیش از حد برای بدن مشکل‌ساز بوده و می‌تواند به علائم مربوط به بیماری، از جمله درد و خستگی منجر شود.

این تحقیقات به زنان و پزشکان آنها کمک می‌کند تا دریابند که جنسیت نوزاد یکی از عواملی است که می‌تواند بر چگونگی پاسخ بدن به مشکلات سیستم ایمنی کمک کند.پژوهش انجام شده همچنین کمک می‌کند که پزشکان چگونگی پاسخ بدن یک زن به ویروس‌های مختلف که سبب عفونت یا مشکلات مزمن (مانند آسم) می شوند را دریابند. آنها همچنین می‌توانند از تاثیر این واکنش‌ها بر سلامت جنین مطلع شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا