غولهای فناوری آمریکا در برابر ترامپ

در سیلیکن ولی آمریکا مجموعه ای از شناخته شده ترین شرکتهای فعال در حوزه های مختلف فناوری حضور دارند. پس از آنکه رئیس جمهور جدید این کشور فرمان بحث برانگیز ایجاد محدودیت برای ورود افراد از برخی کشورها صادر کرد، موجی از مخالفتها به راه افتاد. در این میان اما شرکتهای فعال در حوزه فناوری موضع قاطعی داشته اند. آنها ضمن مخالفت با فرمان اخیر ترامپ، می گویند که برای توسعه فناوریهای های برتر به خلاقیت و انرژی مهاجران نیاز است. اگرچه این شرکتها دست به خطر زده و ممکن است با واکنش منفی مشتریانی که حامی ترامپ هستند مواجه شوند اما آنها به این نکته پافشاری می کنند که توسعه صنایع برتر وابستگی زیادی به هزاران نیروی مهاجر و البته ماهر خارجی دارد.

در این میان اپل، گوگل و بیش از 90 شرکت مهم دیگر مخالفت خود را به دادگاه کشانده و اعلام کرده اند که اقدام اخیر ترامپ با روح قانون اساسی آمریکا در تناقض است. به باور آنها این یک تصمیم ضدآمریکایی است که برای اقتصاد این کشور هم عواقب بدی به همراه دارد. این شرکتها حمایتشان را از تلاش وکلایی در واشنگتن و مینسوتا در مقابله با فرمان مهاجرتی رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرده اند.

اما واقعا چرا این 97 شرکت به مقابله با فرمان بحث برانگیز اخیر ترامپ پرداخته اند؟ این شرکتها عمدتا در حوزه فناوریهای برتر مشغول به کار هستند که در میان آنها فیس بوک و توئیتر هم به چشم می خورند. آنها در حوزه رسانه های اجتماعی در دنیا شناخته شده هستند. اما در کنار آنها، شرکتهای غیرمرتبط با حوزه فناوری هم به چشم می خورند، مثلا یک شرکت فعال در حوزه تولید ماست و دیگری در پوشاک. پس تنها این شرکتهای متخصص در حوزه های فناوری نیستند که با ترامپ به رویارویی برخاسته اند و به همین دلیل بسیاری می پرسند چرا آنها دست به این مخالفت زده اند؟

بیش از هر چیزی بسیاری نگرانند که اقتصاد آمریکا به خطر افتد. این شرکتها که بخش زیادی از آنها غولهای فناوری هستند می گویند که در این صورت باید شاهد حرکت مهاجران به سایر کشورها باشیم، جایی که موضوع مهاجر بودن آنها برایشان دردسرساز نمی شود. همچنین این شرکتها به واقعیت محتمل دیگری هم اشاره می کنند که بر این اساس شرکتهای بزرگ کارمندانشان را به کشورهای دیگری منتقل کرده یا اقدام به سرمایه گذاری در خارج از مرزهای آمریکا می کنند. این 97 شرکت می گویند که در نهایت این کارگران آمریکایی و اقتصاد آن است که از این تصمیم متضرر خواهند شد.

بر اساس این فرمان مهاجرتی (که فعلا بنا به حکم دادگاه جنبه اجرایی ندارد) کار را برای شرکتها در جذب و به کارگیری نیروها و متخصصین ماهر را سخت می کند. این واقعیت در حکم دادخواست ارایه شده از سوی این شرکتها به دادگاه به وضوح مطرح شده است. این شرکتها همچنین این انتقاد را مطرح می کنند که تصمیم ترامپ در فعالیتهای روزمره شان اختلالات زیادی ایجاد می کند زیرا کارمندان و متخصصان مهاجر این شرکتها مطمئن نیستند که پس از اعزام شدن به کشوری دیگر جهت شرکت در کنفرانسها و ایراد سخنرانی، مشکلی در راه بازگشت به خاک آمریکا نخواهند داشت.

اما دلیل مهم دیگر برای مخالفت با فرمان رئیس جمهور جدید آمریکا. این 97 شرکت آنچه که ترامپ در نظر دارد مخالف با قوانین مهاجرتی بوده و به وضوح قانون اساسی آمریکا را نقض می کند زیرا مانع از ورود افراد به خاک این کشور آن هم به دلیل محل تولدشان می شود.

بر اساس اسناد و مدارکی که به دادگاه ارایه شده است، 200 شرکت از 500 شرکتی که در فهرست بزرگترین شرکتهای آمریکایی نام برده شده توسط مجله فورچن به چشم می خورند توسط مهاجران یا فرزندان آنها بنیان گذاشته شده است. در این میان اپل که آیفونهایش را در سراسر دنیا می فروشند و غول جستجوگر دنیا یعنی گوگل به چشم می خورند که اتفاقا هر دوی آنها هم به مقابله با تصمیم اخیر ترامپ پرداخته اند. این شرکتها به انرژی هنگفت مهاجرانی اشاره می کنند که آنها با خود به آمریکا آورده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی این کشور داشته است.

نگاهی دقیقتر به ترکیب نژادی نیروهای متخصص در حوزه های مختلف فناوری آمریکا بازگوکننده واقعیت دیگری است و آن اینکه حدود 58 درصد از مهندسان و سایر نیروهای ماهر فعال در سیلیکن ولی در خارج از آمریکا به دنیا آمده اند. کارل گواردینو، مدیرعامل «گروه رهبری سیلیکن ولی» می  گوید: مهاجرت و نوآوری دست در دست هم دارند.

مدیرعامل گوگل یعنی ساندر پیچای و همتایش در مایکروسافت ساتیا نادلا هر دو هندی هستند. سرگئی برین که از پایه گذاران گوگل محسوب می شود نیز از مهاجران روسی است که از بچگی ساکن آمریکا بوده است و حتی پدر استیو جابز فقید که بسیاری اپل را با او به یاد دارند اهل سوریه بوده است.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Techlife فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا