پایانی بر خشونت علیه زنان، شاید وقتی دیگر

14 فوریه (26 بهمن) به نام جنبش جهانی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان نامگذاری شده است. این جنبش از سال 1998 از سوی یک نهاد غیردولتی با هدف جمع آوری کمک برای حمایت مالی از زنان قربانی خشونت و آزار جنسی ایجاد شد.

خشونت علیه زنان و دختران یک بحران جهانی پنهان است که هیچ مرز جغرافیایی و فرهنگی نمی شناسد، اما آمارها نشان می دهند که زنان فقیر بیش از سایر زنان، خشونت را از سوی خانواده و همسران خود تجربه می کنند.

تظاهرات ضد ترامپ در نقاط مختلف جهان

 

سازمان بین المللی امدادرسان اکسفام در گزارشی، به بررسی وضعیت خشونت علیه زنان و دختران در سطح جهان پرداخته است. در این گزارش آمده است، از هر سه زن یک نفر (معادل 35 درصد) یعنی بیش از یک میلیارد زن در طول زندگی خود نوعی از خشونت را تجربه می کنند.

اشکال مختلف خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان طیف وسیعی از جمله خشونت خانوادگی، آزار و اذیت و تجاوز جنسی، ازدواج در سنین پایین، ازدواج اجباری و قاچاق جنسی را دربر می گیرد که زندگی دختران و زنان را از سنین کودکی تا میانسالی تحت تأثیر قرار می دهد.

در برخی جوامع، این نوع رفتارهای خشونت آمیز علیه دختران و زنان طبیعی قلمداد شده و هیچ مجازاتی شامل حال مجرمان نمی شود.

آمار خشونت علیه زنان

  • درصد زنان در طول زندگی خود، از سوی خانواده، همسر فعلی یا سابق خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
  • بیش از 700 میلیون زن در سراسر جهان در سنین پایین ازدواج کرده اند که از این بین، یک زن از هر سه زن در سن کمتر از 15 سالگی ازدواج کرده است.
  • از تعداد زنانی که در سال 2012 به قتل رسیدند، تقریبا نیمی از آنها توسط اعضای خانواده یا همسران خود کشته شدند.

پیوند خشونت با فقر

بیشتر کارشناسان براین باورند که خشونت علیه دختران و زنان یکی از اصلی ترین موانع در مسیر پایان دادن به فقر در جهان محسوب می شود.

خشونت علیه زنان نه تنها زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه تلاش ها در جهت توسعه جوامع و گسترش دموکراسی در سطح جهان را نیز تضعیف می کند. خشونت باعث گرفتار شدن زنان در فقر، محدود کردن انتخاب ها و امکان دسترسی آنان به آموزش، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی می شود.

مقابله با خشونت علیه زنان در آمریکا با یک رئیس جمهور ضد زن

درحالیکه هنوز مدت زیادی از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا نمی گذرد، سیاست های تبعیض آمیز و ضد زن وی، موجی از مخالفت ها را در این کشور و سایر نقاط جهان برانگیخته است. زنان و مردان در شهرهای مختلف آمریکا و 60 کشور جهان، حتی 30 زن مستقر در منطقه پارادایز بی در قطب جنوب، علیه سیاست ها و اقدامات تبعیض آمیز ترامپ تظاهرات کردند.

ترامپ بدنبال کاهش بودجه VAWA

 

از جمله اقدامات قابل تأمل رئیس جمهور جدید آمریکا، تصمیم بر کاهش بودجه برخی دستگاه ها از جمله بودجه قانون خشونت علیه زنان (VAWA) است. قانون خشونت علیه زنان در سال 1994 تصویب شد و دربرگیرنده 25 برنامه حمایتی برای کمک به دختران و زنان قربانی خشونت است.

در آمریکا روزانه 20 هزار تماس با خطوط مرکز خشونت خانوادگی برقرار می شود؛ آمارها نشان می دهند از هر پنج زن مورد خشونت قرار گرفته، یک زن بشدت مجروح شده و تنها 34 درصد این افراد خدمات درمانی دریافت می کنند. گزارش سالانه شبکه ملی پایان خشونت علیه زنان نیز حاکی از آن است که بیش از 12 هزار مرکز ارائه خدمات برای آسیب دیدگان خشونت خانوادگی در این کشور وجود دارند.

کارشناسان بر این باورند که تصمیم ترامپ مبنی بر کاهش بودجه VAWA یک اشتباه بزرگ است که تأثیر منفی بر فعالیت مرکز حمایت از زنان داشته و زندگی هزاران زن آمریکایی در معرض خشونت را مورد تهدید قرار می دهد، چراکه این گروه از زنان با تصویب این قانون، منابع حمایتی کمتری در اختیار خواهند داشت.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: nymag / thehill / independent / oxfam

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا