حمایت از نشریات علوم انسانی فارسی‌زبان نمایه‌ شده در پایگاه‌های بین‌المللی

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی روز یکشنبه، 24 بهمن ماه در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه علوم انسانی جایگاه والایی در آموزش عالی کشور دارد، افزود: موضوع این علم انسان است و شرافت هر علم به موضوع آن بستگی دارد. هیچ موجودی در عالم هستی از انسان بالاتر نیست، پس علومی که این موضوع را بررسی می‌کنند، دارای شرافت ذاتی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین سرمایه معنوی ما که فرهنگ اسلامی است، به طور مستقیم در حوزه علوم انسانی جای دارد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 47 تا 50 درصد ظرفیت‌های آموزش عالی به علوم انسانی اختصاص دارد؛ هم از بعد آموزشی و هم از بعد پژوهشی مانند انجمن‌های علمی، نشریات علمی پژوهشی، قطب‌های علمی، پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و اعضای هیات علمی از جمله ظرفیت‌های پژوهشی حوزه علوم انسانی به شمار می‌رود.

فرهادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر علوم انسانی از نظر کمی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، خاطرنشان کرد: برنامه وزارت علوم در دولت تدبیر و امید استفاده از این ظرفیت کمی برای ارتقای کیفی و هدفمندسازی پژوهش‌های علوم انسانی است.

وزیر علوم با اشاره به اقدامات وزارت علوم در حوزه علوم انسانی، خاطرنشان کرد: به نظر من مهمترین آسیب و آفت این حوزه این است که میان پژوهش‌های این حوزه و مسائل اجتماعی ارتباطی وجود ندارد و سیاست اصلی ما ارتقای پژوهش‌ها به حداکثر ظرفیت خود برای پاسخگویی به مسائل مبتلا به جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس از سال 94 شورایی به نام شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر تشکیل شد که این شورا دو هدف اصلی تولید علم، نظریه‌پردازی و حرکت در مرزهای دانش و وارد کردن فناوری در حوزه علوم انسانی را دنبال می‌کند.

فرهادی، مهمترین دستاورد این شورا را تبیین وضعیت موجود آموزشی، پژوهشی و فناوری، تدوین آیین‌نامه هدفمندی رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد و سیاست‌گذاری و ساماندهی فعالیت‌های فناورانه در حوزه علوم انسانی و هنر ذکر کرد و افزود: در حوزه نشریات از 1199 نشریه دارای مجوز از وزارت علوم، تعداد 661 نشریه یعنی بیش از نیمی از آنها در حوزه علوم انسانی هستند و تعداد 5 نشریه فارسی‌زبان علوم انسانی در پایگاه استنادی اسکوپوس است.

وزیر علوم ارتقای حضور نشریات فارسی‌زبان در حوزه علوم انسانی در پایگاه‌های استنادی معتبر دنیا را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن در جهت  تقویت و حمایت از علوم انسانی شیوه‌نامه حمایت مالی از نشریات این حوزه تدوین شده است که بر حسب آن نشریات این حوزه در صورتی که بتوانند در پایگاه‌های بین‌المللی حضور یابند، یک‌ونیم برابر بیشتر از سایر حوزه‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.

فرهادی کاربردی کردن فناوری در حوزه علوم انسانی را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در این حوزه نام برد و گفت: بر این اساس در حال حاضر هفت مرکز رشد در این حوزه مجوز گرفته‌اند که در حوزه‌هایی نظیر صنایع فرهنگی، تجارت الکترونیک، محیط‌زیست، گردشگری، زیارت، مشاوره، هنرهای قرآنی و مدیریت فعالیت می‌کنند.

وی همچنین از اعطای مجوز به 40 واحد پژوهشی مرتبط با علوم انسانی در طی سال‌های 92 تا 95 خبر داد و اظهار کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فارابی به منظور پاسداشت جایگاه علما و اندیشمندان این حوزه جلوه‌ای از اقدامات وزارت علوم برای اعتلای علوم انسانی است.

وزیر علوم جشنواره فارابی را گشاینده راه برای رسیدن به علوم انسانی به مقصد و هدف نهایی توصیف کرد و یادآور شد: اگر این جشنواره را هم تصویری از وضعیت علوم انسانی و دینی در ایران و هم بستری برای بالندگی آن بدانیم، مهمترین دستاورد این رویداد تحقق اهداف فوق، زمینه‌سازی برای پرورش عالم انسانی است.

فرهادی همچنین با اشاره به برگزاری اختتامیه هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی تاکید کرد: پس از 8 دوره برگزاری این رویداد به زودی دبیرخانه جشنواره بر اساس الگوهای علمی و روش‌شناختی برآوردی از وضعیت علوم انسانی و اسلامی در ایران را به جامعه علمی ارائه می‌دهد.

وزیر علوم همچنین با اشاره به ایجاد شبکه نخبگان علوم انسانی ابراز امیدواری کرد که این امر موجب شناخت بیشتر و دقیق‌تر جایگاه علوم انسانی در روند سیاست‌گذاری علوم، تحقیقات و فناوری شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا