جایگزینی نیروی کار انسانی با روبات ها، چالش یا منفعت؟

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی زمی ساینس، تازه ترین رویداد در این زمینه به کارخانه ای در شهر دونگوان چین مربوط می شود که 90 درصد از نیروهای انسانی را برکنار و روبات ها را جایگزین آنها کرد؛ نتیجه این اقدام افزایش 250 درصدی تولید و کاهش بالغ بر 80 درصدی محصولات معیوب تولید شده بود که رشد بهره وری چشمگیری را در پی داشت.

گرچه چشم انداز جایگزینی انسان ها با روبات ها نزدیک به نظر می رسد، اما این چشم انداز در ارتباط با برخی شغل ها برجسته تر است.
شرکت چینی Changying Precision Technology Company در شهر دونگوان توجه خود را روی تولید تلفن های همراه معطوف کرده و از خط تولید اتوماتیک استفاده می کند.
این کارخانه در گذشته با 650 کارمند اداره می شد اما اکنون 60 نیروی کار انسانی دارد و سایر امور را روبات ها انجام می دهند.
لو وی کیانگ از مسوولان ارشد این شرکت می گوید اگر تعداد کارکنان به 20 نفر برسد، نه تنها تولید بیش از پیش افزایش می یابد، بلکه متضمن کیفیت بهتر هم خواهد بود.
براساس این گزارش، بی تردید از این دست تغییرات را در آینده بیشتر شاهد خواهیم بود؛ آدیداس نیز از شرکت هایی است که اعلام کرده است روبات ها را جایگزین نیروی انسانی در کارخانه می کند اما تنها نیروی انسانی در کارخانه ها نیستند که به خاطر روبات ها حذف می شوند.
براساس باور محققان دانشگاه آکسفورد، روبات ها انجام مشاغلی همچون سنگ تراشی، تحلیل بودجه، بازرسی و تحصیلداری مالیاتی، قصابی، فروشندگی خرده فروشی، کارشناسی زمین شناسی و نفت، تعمیر ساعت، بخش حساب کاربری جدید، تهیه مالیات، پذیرش سفارش ها، تصدی گری، منشی گری حقوقی، اپراتوری رادیو، گویندگی، مهمانداری هتل و رستوران، صندوقداری، اپراتوری تلفن، آشپزی (نه سرآشپزی) و شکاف سنگ ها را عهده دار خواهند شد.
موافقان، ورود نسل جدید دستگاه های اتوماتیک و فناور در عرصه مشاغل را قابل توجه و کارآمد می دانند و معتقدند که انسان ها می توانند بدون نیاز به کار بدنی و تکراری، ذهن خود را به سایر مسائل معطوف کنند.
با این حال و با توجه به آماده نبودن جوامع برای برخورد با عوارض تشدید بیکاری، بروز چالش هایی در این زمینه دور از ذهن نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا