تشخیص تصلب شرایین با استفاده از دوربین لیزری

 به گزارش ایرنا از نیچر، تصلب شریان عارضه‌ای است که در نتیجه تجمع چربی‌ها، کلسترول و سایر ترکیباتی که به عنوان پلاک شناخته می‌شوند در اطراف و درون دیواره رگ‌ها ایجاد شده و می‌تواند مانع جریان خون و در نتیجه سکته قلبی یا مغزی شود.

محققان دانشگاه میشیگان به‌منظور به دست آوردن تصاویر باکیفیت از شاهرگ‌هایی که احتمال تصلب آن‌ها بیشتر بوده و ممکن است در روش‌های عکسبرداری متداول مورد توجه قرار نگیرند، از یک دوربین اندوسکوپ فیبری استفاده کردند.
این دوربین کوچک که وارد رگ‌ها می‌شود، با استفاده از پرتوهای لیزر بافت‌ها را روشن کرده و تصویر این بافت‌ها را به صورت دیجیتالی بازسازی می‌کند. بدین ترتیب پزشکان با استفاده از آن می‌توانند تصاویر با کیفیتی از سطح رگ‌ها و ضایعات موجود در آن‌ها از جمله یک پلاک از هم گسیخته را که ممکن است منجر به سکته قلبی یا مغزی شود، ببینند.
این دوربین علاوه بر تشخیص علت سکته می‌تواند جراحان مغز و اعصاب را در تشخیص محل مناسب قرارگیری لوله‌های استنت (لوله‌هایی که به طور موقت برای باز نگه‌داشتن رگ‌ها استفاده می‌شود)در رگ‌ها، رها کردن داروها و مواد زیستی در بدن و انجام جراحی‌های ظریف یاری کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا