افزایش پنج برابری احتمال حمله قلبی در جوانان

به گزارش ایرنا از مدیکال نیوزتودی، محققان در جریان این تحقیقات با استفاده از فناوری سی‌تی اسکن بیش از 3 هزار داوطلب با میانگین سنی 40 سال را مورد معاینه و مطالعه قرار دادند. در این آزمایشات معلوم شد فقط مقدار اندکی از پلاک کلسیم در شریان‌ها، احتمال وقوع سکته قلبی را در یک دهه بعدی زندگی این افراد به میزان 10 درصد افزایش می‌دهد.محققان توصیه می‌کنند افرادی که در جوانی نشانه‌هایی از بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، کلسترول بالا، اضافه وزن یا اعتیاد به سیگار دارند، بهتر است تحت نظر باشند و به‌طور مرتب با انجام سی‌تی اسکن از عدم ابتلا به تصلب شریان اطمینان حاصل کنند.

بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا پلاک‌ها از کلسترول، مواد چرب، ضایعات سلول‌ها، کلسیم و فیبرین ساخته می‌شوند. ایجاد عارضه تصلب شریان به عوامل متعددی از جمله ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی بستگی دارد و هنوز راهکار موثری برای از بین بردن پلاک‌ها وجود ندارد. با وجود این متخصصان معتقدند توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند در جلوگیری از تشکیل این پلاک‌ها موثر باشد.
نتایج این مطالعات تایید می‌کند که بیماری‌های عروق کرونر مدت‌ها قبل از بروز سکته قلبی و در سنین جوانی آغاز می‌شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Cardiology منتشر شده است.