تولید علم ایران بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۰ برابر شد

به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر افزود: پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس اطلاعات مدارک منتشر شده توسط پژوهشگران کشور را از سال ۱۱۹۷ هجری شمسی مستند کرده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ۱۶۰ سال بعد به وقوع پیوست و هم اکنون ۳۸ سال از وقوع انقلاب اسلامی سپری می شود. در این پایگاه در فاصله ۱۶۰ سال قبل از انقلاب تنها ۳ هزار و ۷۱ مدرک از ایران نمایه سازی شده است در حالیکه تعداد مدارک ثبت شده بعد از انقلاب اسلامی به ۳۹۷ هزار و ۲۱۲ مورد می رسد. بنابراین هر چند زمان یک چهارم بوده است، اما تولید علم حدود ۱۳۰ برابر شده است.

دهقانی اظهار داشت: همانطور که رهبری انقلاب اشاره کردند در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور به دلایل خاص متوقف شد و در زمانیکه دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینه های علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم، بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم با اینحال پیروزی انقلاب اسلامی همچون زلزله ای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، به طوری که تأثیر بسیار زیادی در دانشگاهها گذاشت.

وی گفت: از انقلاب اسلامی تا بعد از جنگ تحمیلی حدود یک هزار و ۸۰۰ مدرک از پژوهشگران ایرانی در سطح بین المللی ثبت شده بود. از بعد از جنگ تحمیلی تا ۱۳۷۶ تعداد مدارک کشور به ۵ هزار و ۲۷۲ مورد رسید. از این سال تا ۱۳۸۶ تعداد مدارک کشور از مرر ۷۲ هزار و ۸۰۰ مورد گذشت و از این سال تاکنون تعداد مدارک کشور بالغ بر ۳۱۷ هزار مورد بوده است.

سرپرست ISC  گفت: یکی از پرسش هایی که همواره در زمینه تولید علم صورت می گیرد، این است که بیشترین تولیدات علمی در کدام حوزه های موضوعی انجام گرفته و سهم حوزه های موضوعی مختلف و نیز میزان رشد آنها بعد از انقلاب چگونه بوده است؟

دهقانی گفت: اگر حوزه های موضوعی به پنج بخش علوم مهندسی ، علوم پزشکی ، علوم انسانی واجتماعی، علوم پایه و علوم کشاورزی تقسیم شود میزان افزایش سهم هر حوزه موضوعی پس از انقلاب اسلامی مشخص می شود. میزان مدارک ثبت شده برای قبل و بعد از انقلاب برای تمام حوزه های موضوعی بسیار بالا بوده و به وضوع قابل مشاهده است.

وی افزود: به طوری که بیش از ۹۷ درصد از تولید علم کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی است. همین رقم برای علوم کشاورزی نزدیک به ۹۸ درصد، برای علوم پزشکی نزدیک به ۹۹ درصد، برای فنی و مهندسی و علوم پایه نزدیک به ۱۰۰ درصد است.  

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: ولی با توجه به ظهور فنآوری های جدید و لزوم توسعه و گسترش علوم در برخی حوزه ها میزان رشد آنها با یکدیگر متفاوت است. بر اساس آمار استخراج شده حوزه علوم پایه با رشد ۲۶۵ برابری بالاترین میزان رشد را داشته است. حوزه های موضوعی مهندسی ، حوزه پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی به ترتیب رشد ۲۳۰، ۷۶ و ۴۱ و ۳۷ برابری از نظر تعداد مدارک ثبت شده نسبت به قبل از انقلاب را داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: در طول زمان دانشگاه های کشور بزرگتر شده و همینطور با توجه به حوزه های کلان موضوعی  به گروه های مختلف تقسیم و برخی از دانشگاه ها به پزشکی و جامع تقسیم شدند. همچنین برخی دانشگاههای تخصصی و نیز دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور ایجاد و گسترش یافتند.

دهقانی گفت: با این حال مقایسه تولید علم این دانشگاه ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی نشان از رشد علمی قابل توجه آن ها دارد. به طوری که ۹۸ درصد از تولید علم دانشگاه تهران مربوط به دوره بعد از انقلاب اسلامی است و تنها ۲ درصد آن مربوط به دوران قبل از انقلاب است.

وی افزود: همین رقم برای دانشگاه صنعتی شریف ۹۹ درصد است و تنها ۱ درصد از تولید علم این دانشگاه مربوط به دوران قبل از انقلاب است. همچنین ۹۹.۹ درصد از تولید علم دانشگاه صنعتی امیرکبیر مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی است. همین رقم برای دانشگاه شیراز حدود ۹۵ درصد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا