جهاد دانشگاهی محیط امنی برای تحصیل جوانان است

 حمیدرضا طیبی در چهل و سومین گردهمایی معاونین آموزشی جهاد دانشگاهی ضمن تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام راحل با اشاره به یکی از فرازهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جهاد دانشگاهی تقاطع علم، ایمان و عمل است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در بحث علمی کاربردی و آموزش عالی و آموزش کوتاه‌مدت باید علمی بودن، ایمانی بودن و کاربردی بودن را مدنظر قرار دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: علمی بودن به این معنا که یک علم درست را به دانش‌آموزان یاد دهیم که برای این کار نیاز به مدرسی داریم که خود فیزیک علم را به خوبی درک کرده باشد. کاربردی بودن نیز به این منزله است که به دانش‌آموختگان یاد دهیم چگونه این علم را در زندگی فردی و اجتماعی خود مورد استفاده قرار دهند.

طیبی با بیان اینکه ایمانی بودن به معنای جهادی بودن و فرهنگی بودن است، گفت: جهاد دانشگاهی محیط امنی برای تحصیل جوانان است. این موضوع موجب جذب اعتماد مردم به این نهاد شده است که این ویژگی باید به شدت حفظ شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: مجموعه‌های دیگری در جامعه به علمی بودن و کاربردی بودن توجه دارند اما این فرهنگی بودن است که برای مردم دارای اهمیت است از این رو جهاد باید این ویژگی را حفظ کند و مسوولین مرتبط با حوزه آموزش الگوی فرهنگ و ایمان باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری خوبی کردیم، افزود: اغلب مجموعه‌های جهاد زیرساخت‌های مناسبی دارند و تمام همت ما باید در راستای بهره‌برداری کامل از ظرفیت آموزش باشد و نباید توسعه پژوهش را بهانه‌ای برای عدم توجه به حوزه آموزش قرار دهیم.

طیبی ضمن تاکید بر جذب دانشجو از خارج و یا اعزام دانشجویان به خارج از کشور گفت: درخصوص جذب دانشجو باید به صورت منطقه‌ای عمل کنیم و این موضوع از سوی معاونت آموزشی باید تحت کنترل باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به سازمان همکاری‌های بین‌المللی توسعه جمهوری اسلامی ایران (ایریکا) اظهار کرد: از فعالیت جهاد استقبال خوبی شده است و همگان معتقدند که جهاد دانشگاهی بهترین گزینه برای فعالیت در این بخش است. طی روزهای گذشته با آقایان عارف و امیرعبداللهیان جلسه‌ای داشتیم که آنها نیز بر این موضوع تاکید کردند.

وی ضمن تاکید بر اینکه راه‌اندازی ایریکا برای توسعه‌یافتن آموزش‌های تخصصی دارای اهمیت است، افزود: ایجاد مراکز آموزشی در خارج از کشور به ویژه در کشورهای همسایه باید مدنظر قرار گیرد. البته قبلا در این حوزه اقداماتی انجام شده بود اما  توفیق چندانی کسب نکرده بود.

طیبی همچنین همکاری با معاونت پشتیبانی جهت آموزش‌های ضمن خدمت برای اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن بیان اینکه باید به برنامه‌های دولت در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: دولت حوزه‌هایی همچون حمل‌ونقل، حمل‌ونقل ریلی، آب، انرژی‌های نو و محیط زیست را به عنوان حوزه‌های اختصاصی مشخص کرده است که در حوزه آموزش باید به این حوزه‌ها به صورت جدی پرداخته شود.

وی افزود: همچنین بحث آسیب‌های اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی بخصوص در بحث طلاق باید مورد توجه قرار گیرد.

طیبی تصریح کرد: ایمنی نیز از دیگر مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه باشد چراکه پلاسکو مظهر عدم رعایت ایمنی بود از طرفی ریزگردها و آموزش درخصوص نحوه مواجه مردم با آنها نیز باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. همچنین کاهش مصرف آب نیز از دیگر مواردی است که باید در حوزه آموزش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین سیاست‌گذاری آموزش در کوتاه‌مدت و با استفاده از نخبگان در معاونت آموزشی باید به صورت جدی دنبال شود و در حوزه آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت نیز باید ساختارها را قوام بیشتری بخشیم.

طیبی با بیان اینکه همه تلاش ما بر این است که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی براساس برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای باشد، اظهار کرد: همه واحدهای جهاد باید براساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی فعالیت‌های شاخصی برای خود تدوین کنند.رئیس جهاد دانشگاهی همچنین بر رعایت ارزش‌ها و اخلاق جهادی تاکید کرد.

.

منبع: روابط عمومی جهاد دانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا