استفاده ازعصاره دانه کاکائو درساخت نانوذرات

 دکتر محمود نصرالله زاده یکی از پژوهشگران این طرح گفت: در این طرح، نانوذرات اکسید مس/ پالادیوم (Pd/CuO) با استفاده از عصاره دانه های گونه ای کاکائو (Theobroma cacao L) و به روشی ساده و ارزان تولید شده که می تواند به عنوان یک کاتالیست ناهمگن مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: سنتز نانوذرات به روش پیشنهادی، بر خلاف سنتز شیمیایی، به علت عدم استفاده از حلال ها و واکنشگرهای سمی و یا عوامل کاهنده و پایدارکننده شیمیایی، بر طبق استانداردهای جهانی شیمی سبز است، لذا کاربرد این روش در راستای گسترش استفاده از عصاره گیاهان و میوه ها به عنوان عوامل کاهنده و پایدارکننده طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نصرالله زاده با اشاره به اینکه، این نانوذرات به عنوان یک کاتالیست ناهمگن، کاربردهای ویژه ای در انواع واکنش های شیمیایی سنتز مواد آلی و ترکیبات فعال زیستی خواهد داشت بیان کرد: قابلیت بازیافت واستفاده مجدد این کاتالیست گامی مؤثر درجهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن خواهد بود، یکی از مشکلات استفاده از کاتالیست های همگن در واکنش های آلی این است که امکان بازیافت آن وجود ندارد.

این پژوهشگر گفت: در این طرح، نانوذرات تولید شده به عنوان کاتالیست در واکنش جفت شدن هک (Heck) و کاهش 4-نیتروفنول استفاده و بررسی شده است، با استفاده از این کاتالیست در واکنش هک، مشکلاتی همچون راندمان پایین واکنش، استفاده از مقادیر زیاد کاتالیست، لیگاندهای سمی و خطرناک و عدم قابلیت بازیافت کاتالیست بر طرف شده است.

وی ادامه داد: در آزمایش های صورت گرفته مشخص شده که پس ازهربار استفاده، بیش از 98درصد کاتالیست به راحتی بازیافت شده و بدون کاهش محسوس در راندمان، به صورت متوسط تا 6 بار قابلیت استفاده مجدد را دارد، از طرفی بعد از اتمام واکنش، این کاتالیست از طریق صاف کردن از مخلوط واکنش جدا شده و می توان آن را با آب و اتانول شستشو داده شده و خشک نمود.

این تحقیق با همکاری دکتر محمود نصرالله زاده، دکتر اکبر رستمی ورتونی، اعضای هیات علمی دانشگاه قم، دکترمجتبی باقرزاده، عضو هیات علمی پژوهشکده مواد اصفهان، و سید محمد سجادی، پژوهشگر شیمی آلی و فیتوشیمی دانشگاه سوران عراق، انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا