تولید بافت بدون سلول بنیادی

دکتر مصطفی رضایی طاویرانی تاکید کرد : پوست تهیه شده در این مرحله نسبت به موارد موجود کیفیت بهتری دارد و با حذف سلول بنیادی از آن تامین سلامت بیمار افزایش یافته و در عین حال هزینه تولید کاهش می یابد  چراکه عمدتا از مواد اولیه تولید داخل برای تهیه آن استفاده شده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس افزود: امروزه استفاده از سلولهای بنیادی در مهندسی بافت برای تولید فرآورده های بیولوژیک و ترمیم بافتهای آسیب دیده تقریبا متداول شده که یکی از مسایل حاشیه ای این قضیه اثرات جانبی استفاده از سلولهای بنیادی است. ویژگی مهم این طرح حذف سلولهای بنیادی و ایجاد تغییراتی در فرآورده های بیولوژیکی دیگر است که سبب تولید پوستی با قابلیت بالاتر میشود. از اصلی ترین موارد استفاده از این فرآورده (پوست مصنوعی) میتوان به جراحی های پلاستیک به ویژه درمان سوختگی ها اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات پروتئومیکس ایران در خصوص دستاوردهای این مرکز گفت: مرکز ما توانسته است زمینه علمی جدید را بومی و نهادینه کند. پروتئومیکس از دانش و فناوری های نوین محسوب می شود و فعالیت در این حوزه مستلزم سرمایه گذاری و حمایت های ملی است. راه اندازی و تثبیت مرکزی منسجم که بتواند چنین فعالیت هایی را ساماندهی کند نخستین دستاورد این مرکز محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: همچنین اجرای پروژه های کلان ملی دومین دستاورد مرکز تحقیقات پروتئومیکس است. در این خصوص یک پروژه به تعدادی طرح تحقیقاتی کوچکتر تقسیم و توسط گروه های تحقیقاتی مختلف اجرا می شود. نتایج حاصله می توانند به صورت هم افزا در رسیدن به هدف اصلی مورد استفاده واقع شوند. تهیه یک بافت مصنوعی (پوست) پر مصرف و مورد نیاز حوزه سلامت حاصل اجرای یکی از چنین پروژه هایی در مرکز است. این محصول حاصل چندین سال تلاش پژوهشگران مرکز در تعامل و همکاری با سایر مراکز و جلب حمایت از ارگان های مختلف است و هم اکنون مراحل کارآزمایی بالینی را طی می کند.همچنین پوست تهیه شده در این مرحله نسبت به موارد موجود کیفیت بهتری دارد و با حذف سلول بنیادی از آن تامین سلامت بیمار افزایش یافته است. هزینه تولید کاهش یافته و عمدتا از مواد اولیه تولید داخل برای تهیه آن استفاده شده است.

مدیر پژوهش دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تربیت پژوهشگر متخصص یکی دیگر از دستاوردهای مهم مرکز بوده است. برخی پژوهشگران این مرکز در حال حاضر در مراکز مختلفی در حوزه سلامت به ایفای نقش می پردازند. بر اساس مستندات موجود نقش سازنده این همکاران در پیشبرد اهداف سازمان مورد نظر حائز اهمیت است. مرکز توانسته است در تولید علم نیز نقش برجسته ای ایفا کند و مستندات علمی معتبر و بین المللی را انتشار داده است.

در بسیاری از موارد حوزه سلامت ما جلوتر از دنیا حرکت می‌کنیم و ثبت مستندات علمی در جایگاه های معتبر بین المللی این ادعا را ثابت می کند

دکترطاویرانی عنوان کرد:  یکی دیگر از دستاوردهای مرکز، تحقیق در مباحث علمی و بومی کشور است. بین المللی سازی و ترجمه دانش بومی ما به زبان علمی روز و مستند کردن و برجسته نمودن مبانی عالی آن از طریق فناوری های نوین از جمله فعالیت های چند سال اخیر مرکز است،به طوری که در یکی از این پروژه ها با روش پروتئومیکسی تفکیک مزاج انسان ها از طریق بیان متفاوت پروتئین ها در مزاج های متفاوت به اثبات رسید و منتشر شد. امروزه در دانش پزشکی به این یافته ها "پزشکی شخص نگر" (Personalized Medicine) اطلاق می شود که از دیدگاه های پیشرفته پزشکی محسوب می شود.

دکتر طاویرانی در پاسخ به اینکه چقدر با دنیا در حوزه پروتئومیکس فاصله داریم،خاطرنشان کرد: فاصله داشتن از دنیا را باید در جنبه هایی مختلفی در نظر گرفت. در مواردی ما جلوتر از دنیا حرکت می‌کنیم، ثبت مستندات علمی در جایگاه های معتبر بین المللی این ادعا را ثابت می نماید. در زمینه هایی نیز از دنیا فاصله داریم که ایجاب می کند بر میزان تلاش و پشتکارمان بیفزاییم.

وی در خصوص دستاوردهای مرکز تحقیقات پروتئومیکس در حوزه درمان و شناسایی سرطان ها گفت: با هماهنگی چند مرکز درمانی و تحقیقاتی پروژه های در دست اقدام داریم که بر اساس نیاز های  تشخیصی این مراکز طراحی و اجرا می شوند. روند کلی اجرای این پروژه ها اینگونه طراحی شده است که بیان ژنی (تولید پروتئین متناسب با میزان بیان ژن است) مرتبط با سرطان مورد نظر بررسی می شود. در برخی سرطان ها حتی در مراحل اولیه سرطان بیان تعداد کثیری از ژن ها تغییر می کند.همچنین با روش های تحلیلی این ژن ها غربالگری می شوند و تعداد محدودی از آنها که در آغاز و پیشبرد بیماری نقش مهمتری ایفا می کنند، انتخاب می گردند.

مدیر پژوهش دانشگاه شهید بهشتی درادامه افزود: در مرکز بالینی تغییر بیان این تعداد محدود ژن، در بیماران مراجعه کننده به مرکز بررسی و اعتبار برخی از آنها در ارتباط با بیماری تایید می گردد. از این ژن ها یا پروتئین ها برای تشخیص زودرس سرطان یا هدف دارویی در درمان بیماری میتوان استفاده کرد.

 

 

گزارش: فرگل غفاری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا