سلامت جنسی و روانی زنان مبتلا به سرطان را دریابید

سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان است که جنبه های مختلف سلامت فردی و روانی مبتلایان را در کنار کیفیت کلی زندگی و عملکرد جنسی شان به مخاطره می اندازد.

در این رابطه گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشگاه علوم پزشکی رشت، پژوهشی را طراحی و اجرا نموده اند که در آن رابطه بین عملکرد جنسی و سلامت روانی زنان مبتلا به سرطان پستان مورد ارزیابی های علمی قرار گرفته است.

سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان است که جنبه های مختلف سلامت فردی و روانی مبتلایان را در کنار کیفیت کلی زندگی و عملکرد جنسی شان به مخاطره می اندازد.

در این مطالعه توصیفی تحلیلی، محققین با به کارگیری ابزارهای جمع آوری داده شامل پرسشنامه خصوصیات دموگرافیک، پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه عملکرد جنسی، اطلاعات مورد نیاز را از 104 زن مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز MRIشهر همدان که دارای میانگین سنی حدود 50 سال بودند گردآوری نموده و سپس با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و روش های آماری، به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداختند.

یافته های این مطالعه نشان داد که حدود 82 درصد از زنان بیمار مورد آزمایش، دچار مشکلات روانی بودند و حدود 86 درصد آنان نیز اختلال عملکرد جنسی را نشان دادند.

بر اساس نتایج این پژوهش که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «دانشکده پرستاری و مامایی همدان» منتشر گردیده، بیشترین و کمترین اختلالات مربوط به عملکرد جنسی این زنان مبتلا به سرطان پستان، به ترتیب مربوط به درد هنگام مقاربت و میزان میل جنسی بود.

همچنین یکی از نتایج مهم این مطالعه، حاکی از آن است که بین تمامی ابعاد مربوط به عملکرد جنسی با سلامت عمومی کلی در زنان فوق، رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته است. این بدین معنی است که هرچه زنان مبتلا به سرطان پستان دارای وضعیت بهتری در عملکرد جنسی خود بوده اند، برخورداری بهتری نیز از سلامت روانی و عمومی داشته اند.

محققین با بررسی هایی که روی نتایج این مطالعه انجام داده اند اظهار داشته اند که با توجه به ارتباط عملکرد جنسی و سلامت روانی، لازم است وضعیت عملکرد جنسی و نوع تغییرات ایجاد شده در زنان مبتلا به بیماری سرطان پستان، توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفته و در زمینه نحوه حل مشکلات و ابراز صحیح احساسات به آن ها و همسرانشان مشاوره های لازم داده شود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: شایان، آ. و همکاران. 1395. ارتباط عملکرد جنسی و سلامت روانی زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 24(4): 228-221.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا