شکایت غول‌های فناوری از فرمان ترامپ

درحالی‌که اختلاف حقوقی بر سر فرمان ممنوعیت ورود شهروندان هفت‌کشور مسلمان به ایالات‌متحده بالاگرفته و هم‌اکنون چالش قضایی پیچیده‌ای را طی می‌کند غول‌های فناوری دیجیتال و نام‌های بزرگ سیلیکون ولی نیز به‌طور هماهنگ به این کارزار پیوسته‌اند.

بعد از صدور فرمان اجرایی رییس‌جمهور ایالات‌متحده مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع  هفت‌کشور – باوجود در اختیار داشتن ویزای معتبر – به ایالات‌متحده، گروه‌های حقوقی متعددی نسبت به غیرقانونی بودن این دستور هشدار داده و واکنش‌های حقوقی خود را آغاز کردند. جمعه‌شب یکی از قاضیان شهر واشنگتن در حکمی ضمن تعلیق فرمان اجرایی ترامپ دستور ازسرگیری پذیرش مسافران این کشورها را به‌صورت ملی و فدرال صادر کرد. این جکم بلافاصله با اعتراض دولت مواجه شد و نسبت به آن درخواست بازنگری کرد.

این بازنگری به دادگاه استیناف نهم ایالات‌متحده ارجاع شده است. این دادگاه عالی مسئول رسیدگی به فرجام‌خواهی از حکم قضاتی است که سیزده محدوده قضایی صادرشده باشد. ازآنجایی‌که حکم تعلیق فرمان ترامپ در شهر واشنگتن صادرشده است این دادگاه مسئول بررسی فرجام‌خواهی از آن است. اما فارغ از اینکه این دادگاه چه حکمی صادر کند پیش‌بینی می‌شود طرفی که علیه او حکم صادر شود پرونده را برای فرجام‌خواهی نهایی به دادگاه عالی ارجاع خواهد داد و این دادگاه موظف است در جلسه‌ای فوق‌العاده به بررسی آن بپردازد.

درحالی‌که فرآیند این دادخواهی در جریان بود، شامگاه روز یکشنبه شرکت‌های بزرگ فناوری و اصلی‌ترین نام‌های سیلیکون ولی به‌طور مشترک علیه این فرمان اقدام مستقلی را انجام دادند.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست نام‌هایی چون، اپل، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت، نت فلیکس، توییتر و اوبر در بین شاکیان این پرونده قرار دارند. این یکی از معدود دفعاتی است که این تعداد از شرکت‌های عظیم (قریب به صد شرکت در مجموع) اقدام مشترکی را سامان داده‌اند.

درخواست بررسی این شرکت‌ها در شهر سیاتل به دادگاه ارائه‌شده است و در آن با تأکید بر نقش مهاجران بر روند توسعه کاری و فناوری نسبت به این فرمان اجرایی اعتراض و علیه آن شکایت شده است.

ازجمله نام‌های دیگری که در این شکایت‌نامه دیده می‌شوند می‌توان به لیفت، گیت هاب، پینترست، یلپ، ردیت، کیک‌استارتر، دراپ باکس و موزیلا اشاره کرد. همچنین ایلان ماسک و شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس نیز به این شکایت پیوسته‌اند.

در بین نام‌های بزرگ نام آمازون در بین فهرست شاکیان دیده نیم شود. جف بائز ضمن اعلام حمایت از این اقدام دلیل عدم حضور آمازون در این مسئله را به شکایت در حال بررسی در شهر واشنگتن مربوط دانسته و اینکه شرکت آمازون قرار است به‌عنوان شاهد در پرونده‌ای که اکنون در دادگاه عالی شماره 9 در حال بررسی است حاضر شود.

شرکت‌های فناوری از ابتدا نسبت به این فرمان موضع مخالف اتخاذ ردند. بر اساس یکی زا برآوردها بیش از 37 درصد کسانی که در سیلیکون ولی فعالیت می‌کنند مهاجر و یا دارای تابعیت‌های چندگانه هستند.

این شکایت فارغ از نتیجه بار منفی جنبی نیز برای دولت ترامپ به همراه دارد. این دولت که با شعار تقویت شرکت‌های کارآفرین در خاک آمریکا در کارزار انتخاباتی شرکت کرده بود اکنون شاهد بزرگ‌ترین اجماع شرکت‌های فناوری علیه خود است.

پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا