تولید امواج گرانشی

تیمی از فیزیک‌دان‌ها با محاسبه نشان دادند که رصدخانه لیگو علاوه بر آشکارسازی امواج گرانشی، امواج گرانشی تولید می‌کند، که البته بسیار ضعیف‌تر از آن‌ هستند، که به طور مستقیم قابل محاسبه باشند. «بلیندا پنگ» فیزیک‌دان در کلتک می‌گوید:« وقتی ما لیگو را برای دریافت امواج تنطیم می‌کنیم، در واقع آن‌را برای تولید امواج هم تنظیم کرده‌ایم». امواج گرانشی در واقع باعث فشرده شدن فضا می‌شوند. آلبرت انیشتین توضیح می‌دهد که چطور گرانش باعث خمش فضا-زمان در اطراف اشیاء بزرگ و پر جرم مثل زمین می‌شود. این پدیده در واقع باعث خمش مسیر سقوط اشیایی می‌شود که به نظر می‌رسد مستقیم سقوط می‌کنند.  او همچنین پیش‌بینی کرد برخی اشیاء و پیچشهای گرانشی باعث تابش امواج گرانشی می‌شوند. 1000 فیک‌دانی که در لیگو کار می‌کنند دو مرتبه این امواج را که از دو سیاه چاله پیچان به هم تابیده می‌شد، رصد کردند.

لیگو با دو آشکارگر بسیار پیچیده کار می‌کند که یکی در هانفورد واشنگتن قرار دارد و دیگری در لیونگتون لوییزیانا. هر آشکارگر ضرورتا دارای دو خط‌کش متقاطع به طول 4 کیلومتر هستند. برای فشردگی فضا-محققان از لیزر برای محاسبه طول طول و مقایسه تداخل آن استفاده می‌کنند. به این‌ترتیب اختلاف در طول‌های محاسبه شده نشان‌دهنده وجود فشردگی در فضا است.

اما این واقعیت گه لیگو تا این اندازه به فشردگی فضا زمان حساس است آن را مستعد تولید امواج گرانشی می‌کند. پنگ و همکارانش برای اثبات این موضوع مدلی بر اساس مکانیک کوانتوم توسعه دادند و به این ترتیب نشان دادند که لیگو امواج گرانشی هم تولید می‌کند. تولید امواج گرانشی توسط لیگو اثبات دیگری است بر محاسبات و پیش‌بینی‌های نظریه گرانش انیشتین.