چطور قد می‌کشیم؟

قد افراد بزرگسال توسط اطلاعاتی تعیین می‌شود، که در دی‌ان‌ای آن‌ها ذخیره شده است. بچه‌هایی از پدر و مادر قد بلند به احتمالی زیاد قد بلند می‌شوند و بچه‌هایی از پدر و مادر قد کوتاه، احتمالا کوتاه.

اما رشد کردن از یک بچه شیرخواره تا رسیدن به سن بزرگسالی تحت حاکمیت ژن‌ها، یکی از عرصه‌های زیست‌شناسی انسان است که کمتر شناخته شده است. صدها تغییر در دی‌ان‌ای که در حال حاضر روی قد انسان تاثیرگذارند، در حال حاضر شناخته شده است. اما این تغییرات شناخته شده، معمولا تاثیری کمتر از 1 میلیمتر دارند.

اما در مطالعه‌ای جدید یک تیم بین‌المللی از محققان تغییرات ژنتیکی‌ای را یافتند که می‌تواند منجر به تغییر قد تا بیشتر از 2 سانتیمتر شود. پرفسور « گولیائوم لتر» همکار این تحقیق از انستیتو قلب مونترال کانادا می‌گوید:« از این تغییرات ژنتیکی برخی از آن‌ها روی قد ما تا 2 سانتیمتر تاثیر گذارند که بسیار زیاد است. این تغییرات ژنتیکی از نظر تاثیر روی قد اثری همچون دیگر چیز‌ها از جمله استخوان، عضروف‌ها، هورمون رشد و میزان فعالیت افراد دارد».

« اندرو وود» از دانشگاه اکستر می‌گوید:« چطور بدن از یک بچه 40 یا 50 سانتیمتری به یک انسان با 3 یا 4 برابر اندازه تبدیل می‌شود و این‌که چطور این پروسه باعث می‌شود، برخی تا نیم متر از دیگران بلندتر باشند، حیرت‌انگیز و البته به همان اندازه ناشناخته است». او ادامه می‌دهد:« آخرین کشف ما حداقل یک چهارم فاکتورهای ارثی تاثیر گذار روی قد انسان را توضیح می‌دهد».

برای شناسایی 83 متغیر ژنتیکی تاثیر گذار روی قد انسان تیم تحقیقات قبلی روی 241 هزار و 453 متغیر شناسایی شده از 771 هزار و 428 نفر را بررسی کردند. این مطالعه بزرگ مقیاس باعث موفقیت این مطالعه شده است. لتر می‌گوید:« در این مطالعه از قد به عنوان یک عامل قابل مشاهده برای بررسی متغیرهای ژنتیکی استفاده شده است». ایده اصلی این مطالعه این بوده است که اگر ما بتوانیم ژنتیک قد انسان را بفهمیم، می‌توانیم این دانش را برای تولید ابزارهای برای بررسی و شناسایی دیگر بیماری‌ها به کار بگیریم. به این ترتیب محققان موفق به شناسایی متغیرهای ژنتیکی‌ جدیدی شدند که تاثیر چشمگیری روی قد انسان دارند. گام بعدی فهمیدن نحوه این تاثیرگذاری است، آن وقت روشی برای فهم نحوه تاثیرگذاری متغیرهای ژنتیکی روی سایر عوامل مثل بیماری‌ها به دست می‌آید که درمان را بسیار آسان خواهد کرد.