اجرای طرح تثبیت کانون‌های داخلی ریزگردها با استفاده از زه‌آب‌ها

علی‌محمد لطیفی رییس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دو تهدید جدی زیست محیطی درخوزستان وجود دارد که شامل زه‌آب های تولیدی از اراضی کشاورزی با حجم تقریبی 3 میلیارد مکعب و وجود کانون های بحرانی تولید گرد وغبار به وسعت تقریبی 380 هزارهکتاری می شود.

وی افزود: ازسوی دیگر نیاز به تامین و تخصیص اعتبارات زیاد برای انتقال و دفع زه‌آب‌ها به خلیج فارس و معضلات ورود زه‌آب به رودخانه ها و تالاب های خوزستان نیز وجود دارد که با توجه به این مشکلات، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی مصمم به اجرای طرح تثبیت کانون‌های داخلی ریزگردها با استفاده از زه‌آب‌ها شده است.
به گفته لطیفی، طرح پایلوت تثبیت کانونهای داخلی ریزگردها با استفاده از زه‌آب‌ها و ایجاد فرصت های اقتصادی به روش توسعه فناوری شورورزی با همکاری موسسه جهاد نصر، مرکزملی تحقیقات شوری یزد وسایرشرکتهای دانش بنیان درشرف اجرا است تا این تهدید زیست محیطی تبدیل به یک فرصت شود.
وی با اشاره به مزیت های اجرای این طرح، گفت: ازمزیت های این طرح درسطح پایلوت می توان به دانش‌بنیان بودن (متکی بر بیش از 20عنوان نتایج تحقیقات داخلی و مرور تجربیات بین‌المللی)، تثبیت کانون های ریزگرد با استفاده از زه آب های کشاورزی، تبدیل تهدید به فرصت از طریق پرورش آرتمیا در سطح سه هکتار و تولید 2 تن درهر دوره اشاره کرد.
وی بیان کرد: پرورش میگو درسطح 5 هکتار و تولید 15 تن درهردوره، پرورش علوفه درسطح 20 هکتار با تولید 38تن درهردوره زراعی و500 مترمکعب چوب و ایجاد واحدهای اقتصادی اشتغال زا برای هر واحد حداقل 8 نفر شغل مستقیم از دیگر مزایای این طرح در استان خوزستان است.
لطیفی با بیان اینکه موارد فوق درمحل کانون های داخلی ریزگرد ایجاد خواهد شد، گفت: با توجه به وسعت کانونها و زه‌آب بالقوه موجود و نیاز آبی منطقه، برآورد می شود که در اجرای فاز توسعه صنعتی حدود شش هزار واحد تولیدی کشاورزی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: با احتساب اشتغال برای هرواحد 8 نفر اشتغال بطورمستقیم و به صورت کلی حدود 48 هزاراشتغال مستقیم و 96 هزار اشتغال غیر مستقیم را شاهد خواهیم بود که این به معنای ایجاد یک تحول اساسی در بخش کشاورزی در قالب اقتصاد مقاومتی بر مبنای فناوری است.
لطیفی اظهارکرد: با اجرای این طرح کانون های داخلی ریزگرد مهار ومی تواند مدل اجرایی و یک طرح کلان ملی برای کانون های داخلی و خارجی در داخل عراق محسوب شود.
به گفته وی با کارکردهای مختلف شورورزی، این مدل می‌تواند به عنوان الگویی برای استفاده پایدار و اقتصادی از منابع آب‌های نامتعارف در سایر نقاط کشور نیز تبدیل شود که با ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای منطقه، معضل زه آب، تبدیل به فرصت های اقتصادی و زیست محیطی خواهد شد.

 

گزارش: ندا جواد هراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا