معرفی میکروارگانیسم های بومی ایران

به گزارش مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران، محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تلاش خود در جهت شناسایی و حفظ میکروارگانیسم های بومی کشور، توانستند تعداد میکروارگانیسم های جدید کشف شده از اکوسیستم های مهم ایران را به ۵۰ سویه برسانند و این میکروارگانیسم ها را به جامعه علمی دنیا معرفی کنند.

این میکروارگانیسم ها متعلق به گروه های مختلف میکروبی شامل آرکی ها، باکتری ها، کپک ها و مخمرها بوده و در گروه های مختلف تاکسونومیک گونه، جنس و خانواده  قرار می گیرند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: کشف دو خانواده جدید باکتریایی (Soortiaceae) و مخمری (Fereydouniaceae) برای اولین بار در ایران، از دستاوردهای ارزشمند محققان این مرکز است. این دستاوردها نوید دهنده آینده ای روشن در زمینه شناسایی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران است که نیازمند تلاش هرچه بیشتر محققان کشور در معرفی ذخایر بومی کشور است.

وی افزود: محققان این مرکز در راستای غنی سازی هرچه بیشتر کلکسیون میکروبی و سهولت دسترسی محققان کشور به منبع غنی از سویه های میکروبی، تعداد ۳۶ سویه باکتری و ۳ سویه آرکی به کاتالوگ بانک میکروارگانیسم ها اضافه شد که در بین سویه های باکتریایی وارد شده ۱۸ سویه ارزشمند شاخص وجود دارد.

هم اکنون تعداد ۴۸۳ سویه باکتری و ۶۲ سویه آرکی در جدیدترین نسخه منتشر شده کاتالوگ بانک میکروبی موجود است. میکروارگانیسم های جدید کشف و ثبت شده، در کلکسیون میکروبی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نگهداری می شوند و با عنوان کاتالوگ میکروارگانیسم های بومی در دسترس محققان و دانشمندان قرار گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا