برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت

محمدحسین ایمانی خوشخو در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر، با اشاره به ابعاد گردشگری معنوی در کشور، با بیان اینکه گردشگری دارای دو صورت ظاهری و معنوی است، اظهار کرد: بخش معنوی گردشگری به روح و روان انسان مرتبط بوده زیرا آرامش روح انگیزه اولیه سفر است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار داشته است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تاکید مضامین ادبی بر داشتن نگاه عبرت‌آمیز بر آثار باستانی، افزود:  ما در پی استخراج نگاه معنوی از دل مفهوم گردشگری و تقویت این حوزه هستیم تا از این طریق بازدهی سفر بیشتر می‌شود.

وی به برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در راستای تقویت بخش معنوی گردشگری اشاره کرد و گفت: طی روزهای 26 و 27 بهمن‌ماه دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با حضور شخصیت‌های علمی خارج از کشور و اساتید داخل و متخصصان حوزه گردشگری برگزار می‌شود. در این راستا پیش‌نشست‌ها و ملاقات‌هایی را با بزرگان صاحبنظر در قم و تبریز و صاحبنظرانی از بخش های مختلف همچون بنیاد ایران شناسی داشتیم.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد با دو تن از مراجع تقلید در شهر قم نیز ملاقات‌هایی را خواهیم داشت، ادامه داد: با توجه به اینکه مقوله گردشگری معنویت در فضای علمی داخلی و بین المللی مقوله جدیدی است از این رو باید با تعمق بیشتر بتوانیم آن را به "مکتب گردشگری معنوی" تبدیل کنیم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه تا پایان دی ماه 50 مقاله ارائه شده است، اظهار کرد: در حال حاضر این مقالات در مرحله داوری قرار دارند تا در روز کنفرانس مقاله‌های برگزیده ارائه شوند.

به گفته ایمانی خوشخو از میان 15 کشور متقاضی برای حضور در کنفرانس، مهمانانی از کشورهای  آمریکا، انگلستان، فرانسه، استرالیا، مالزی، سنگاپور و یونان دعوت شده‌اند.

وی محورهای کنفرانس را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: "فلسفه، دین،‌اخلاق" در حوزه‌های مبانی گردشگری و معنویت برآمده از فلسفه و دین، وجوه اشتراک و افتراق گردشگری مذهبی و گردشگری با رویکرد معنوی، رابطه اخلاق فردی و اجتماعی با رویکرد معنوی به گردشگری و روش‌شناسی در مطالعات بین‌رشته‌ای معنویت و گردشگری، "روان‌شناسی و سلامت معنوی" در حوزه‌های انگیزه‌های مادی و معنوی سفر، ویژگی‌های روان‌شناختی تاثیرگذار بر عوامل رانشی و کششی معنوی گردشگران و تاثیر مراقبه معنوی در گردشگری بر سلامت جسمی،‌روانی، اجتماعی و معنوی از جمله محورهای این کنفرانس هستند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: همچنین "فرهنگ و جامعه" شامل بخش‌های ارتباطات میان فرهنگی پایدار و تاثیر متقابل آن با رویکرد معنوی به گردشگری، نقش رسانه در تقویت رویکرد معنوی به گردشگری،‌گردشگری، معنویت، صلح و دوستی و کیفیت و سبک زندگی با رویکرد معنوی به گردشگری دیگر محور کنفرانس است.

ایمانی خوشخو گفت: دیگر محور کنفرانس "مدیریت، اقتصاد و بازاریابی" در حوزه‌های برنامه‌ریزی و مدیریت مقصدهای گردشگری با رویکرد معنوی، مطالعات توسعه گردشگری پایدار با رویکرد معنوی، مدیریت منابع انسانی در زنجیره خدمات گردشگری با رویکرد معنوی،‌ کارآفرینی معنوی در راستی بازشناسی معنویت در گردشگری، آینده‌پژوهی گردشگری با رویکرد معنوی،‌ فرصتهای اقتصادی گردشگری با رویکرد معنوی، ارزشیابی اقتصادی گونه‌های گردشگری با رویکرد معنوی، بازاریابی معنوی نگرشی جدید به مدیریت کسب و کارهای گردشگری و رویکرد خاص برای ارائه محصولات در بازار خاص با رویکرد معنوی است.

وی اظهار کرد: "هنر، معماری و ادبیات" در حوزه‌های نقش هنر درتقویت نگاه معنوی به گردشگری، تعامل معنوی انسان، اجتماع و فضا با معماری مقصدهای گردشگری، تاثیر عناصر منظر در ارتقای معنویت در گردشگری و جستجوی مفهوم معنویت و سفر در متون ادبی محور دیگر این کنفرانس است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی ایران در نظریه‌پردازی، تصریح کرد:مباحث زیادی در این زمینه برای مطرح کردن در جامعه از جانب ایران به عنوان یک کشور با سابقه تاریخی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا