«آموزش» زیربنای تحول در دانشگاه‌ها است

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی روز چهارشنبه، 13 بهمن ماه در هجدهمین جشنواره ابن‌سینا که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، یکی از مهمترین رسالت‌های دانشگاه را توصیف کرد و افزود: در دهه‌های اخیر بحث‌های بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نباید اجازه دهیم این مباحث موجب شود یکی از ماموریت‌های دانشگاه‌های کشور که آموزش است، کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: طی دو سال اخیر سعی کردیم سیاست‌های کلانی در آموزش ترویج دهیم، به این منظور برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی ترسیم شده است و اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این گفتمان را تقویت کرده‌اند و خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: بخش تحول در آموزش پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که آمایش سرزمین و ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها یکی از مصوبه‌های مهم این طرح بود؛ خوشبختانه مسیر خوبی در این زمینه طی شده است؛ به طوری که در چند هفته گذشته رئیس‌جمهور به دانشگاه آزاد و وزارت علوم توصیه کردند که از مسیر وزارت بهداشت در حوزه تحول و آمایش سرزمین تبعیت کنند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: در نتیجه آمایش سرزمین امروز اگر به اقصی‌نقاط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و حتی دانشگاه‌های کوچک نیز نگاه کنیم، خواهیم دید که قدم‌های خوبی در حوزه اجرای برنامه تحول آموزش برداشتند و این دانشگاه‌ها در کنار ماموریت‌های مشترک تمرکز خاصی نیز برای انجام یکسری ماموریت‌های ویژه قرار داده است.

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ها بخواهند در عرصه پژوهش و فناوری موفق باشند، باید در حوزه آموزش بتوانند قدم‌های موفقی بردارند و در این زمینه تلاش کنند. اگرچه در حوزه خدمات سلامت اقدامات خوبی در جامعه انجام شده است، اما باید در کنار آن سرمایه‌گذاری‌های جدی در بخش آموزش اختصاص بدهیم.

به گفته دکتر لاریجانی متاسفانه چالش‌های اعتباری دانشگاه‌های علوم پزشکی همه خدمات این دانشگاه‌ها از جمله آموزش را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که در مجموع حدود 12 هزار میلیارد تومان این دانشگاه‌ها از مراکز بیمه طلب دارند که اگر این مبالغ دریافت شود، در ارائه خدمات وضعیت خوبی خواهیم داشت. همچنین ضمن اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند یک تا سه درصد درآمدهای اختصاصی خود را در حوزه آموزش صرف کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت بر لزوم حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرد و گفت: اگر دانشگاه‌ها خلاقیت و نوآوری داشته باشند، می‌توانند بدون اتکا به بودجه‌های دولتی هزینه‌های خود را تامین کنند و در رسیدن به اهداف خود موفق باشند که آیین‌نامه ارتقای اخیر وزارت بهداشت محورهای جدیدی را در این زمینه باز کرده است. در واقع به نظر ما اگرچه امر پژوهش در دانشگاه مهم است، اما اگر بخش آموزش جدی مورد توجه قرار نگیرد، نمی‌توانیم در دانشگاه‌ها دنبال تحول باشیم.

وی در پایان بر ضرورت بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با اجرای طرح تحول آموزش پزشکی قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است، به طوری که بسیاری از دانشگاه‌های کوچک ما نظیر دانشگاه زابل توانسته با جذب حدود 50 دانشجوی خارجی وارد روابط بین‌المللی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا