ثبت ۵موقعیت مداری جدید برای ایران

محسن بهرامی صبح امروز در مراسم روز ملی فناوری فضایی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته طی ۳ سال اخیر در حوزه فضا، اظهار داشت: کشور ما در حال عبور از دوران تحقیقات و رسیدن به عرصه دستیابی به محصولات فضایی عملیاتی است تا فناوری فضایی را به یک فناوری کاربردی و راهبردی تبدیل کند.

وی این برنامه ریزی را نشات گرفته از سیاست های اقتصاد مقاومتی برای کاربردی کردن فناوری فضایی در زندگی عادی مردم عنوان کرد و گفت: در دوره پسابرجام مذاکرات خوبی برای تامین ماهواره های ملی سنجش از دور و مخابراتی با کشورهای صاحب نام عرصه فضا صورت گرفته است تا علاوه بر نیاز کاربردی، شرایط لازم برای انتقال دانش فنی ساخت ماهواره نیز در کشور فراهم شود.

بهرامی ادامه داد: در همین حال رشد و توسعه بومی فناوری فضایی را با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی در کشور به کار گرفته ایم که از جمله اقدامات صورت گرفته می توان به شروع ساخت ماهواره مخابراتی ناهید ۲، بروزرسانی ماهواره ظفر علم و صنعت، اتمام ماهواره دوستی و رونمایی از ماهواره پیام امیرکبیر اشاره کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به انجام مسابقه ساخت ماهواره مکعب ایرانی که از سال گذشته همزمان با روز ملی فناوری فضایی کلید خورد، گفت: در این مسابقه ۲۱ تیم دانشگاهی ثبت نام اولیه داشته اند که ۱۴ تیم موفق به طراحی مفهومی ماهواره و ۱۰ تیم موفق به طراحی آزمایشی آن شده اند و امیدواریم بتوانیم با هماهنگی، نمونه ای از این ماهواره را پرتاب کنیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای ساماندهی بخش فضایی کشور، اعم از پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: پیوست نخستین پروژه طراحی و ساخت ماهواره عملیاتی سنجشی «پارس یک» نهایی شده است و امیدواریم با اجازه رئیس جمهور آغاز این پروژه را اعلام کنیم.

بهرامی در توسعه کاربردهای فضاپایه از جمله پایش محصولات کشاورزی، تهیه منحنی طول رشد محصولات کشاورزی و نیز پایش توسعه اراضی کشاورزی هم راستا با سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: همچنین هم راستا با این فعالیت ها در حوزه امکانات زمینی نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

رئیس سازمان فضایی ایران راه اندازی ایستگاه فضایی قشم و مرکز فضایی ماهدشت را برای دریافت اطلاعات ماهواره ها از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد و خاطرنشان کرد: در راستای طرح جامع مرکز فضایی ماهدشت، ایجاد مرکز داده و دیتاسنتر فضایی را در دستور کار داریم تا با اجرای این طرح که مراحل پایانی خود را طی می کند، اطلاعات چند دهه گذشته فناوری فضایی در کشور قابل دریافت باشد.

وی با اشاره به توسعه تعاملات پس از برجام و عقد تفاهمات برای رفع نیاز بخش فناوری فضایی کشور، به همکاری با سازمان فضایی همکاری های آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) گفت: طراحی و ساخت رصدخانه بین المللی اجرام فضایی با مشارکت ایران توسط این سازمان در حال انجام است. همچنین ایران در ساخت ماهواره مشترک سنجشی اپسکو نیز مشارکت دارد.

به گفته بهرامی: میزبانی نشست سران اپسکو در مهرماه سال ۹۶ در تهران انجام می شود و بر این اساس ایران پیشنهاد مسابقه ساخت ماهواره مکعبی را با حضور کشورهای عضو این سازمان ارائه داده است که در حال نهایی شدن است.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به ثبت موقعیت های مداری ایران در مدار زمین گفت: در دولت گذشته به دلیل عدم پرتاب ماهواره و قراردادن آن در مدار زمین، امتیاز نقاط مداری زهره یک، زهره دو و زهره سه از ایران سلب شد اما ما در سال ۹۰ اقدام به ثبت ۱۴ موقعیت مداری در مدار زمین آهنگ کردیم و در سال ۹۵ نیز ۵ موقعیت مداری جدید برای ایران در مدار زمین به ثبت رسید.

وی فضا را بخش بزرگی از آینده بشریت عنوان و اظهار امیدواری کرد: با حمایت رئیس جمهور و با اتکا بر توانمندی داخلی، آینده ای درخشان و ماندگار در عرصه فضایی برای ایران رقم بخورد.

مراسم روز ملی فناوری فضایی صبح امروز با حضور رئیس جمهور و وزرای وزارتخانه های ارتباطات، علوم و وزارت دفاع در سالن اجلاس سران برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا