جامعه علمی بین‌المللی با منع ورود اتباع 7 کشور به آمریکا مخالفت کرد

به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی، تعداد امضاهای طوماری که اعضای هیات علمی و دانشمندان آمریکایی در اعتراض به ممنوعیت‌های جدید تهیه کرده اند، رو به افزایش است.

امضا کنندگان این طومار، تصمیم رئیس جمهور آمریکا را در ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع هفت کشور دارای جمعیت مسلمان "تبعیض آمیز"، "مغایر منافع ملی ایالات متحده" و "تحمیل کننده بار اضافی بر اعضای جامعه علمی" دانسته اند.

در بخشی از طومار آمده است: "در سه سال اخیر، تنها از کشور ایران، بیش از ۳ هزار نفر در دانشگاه های آمریکا دکترا گرفته اند. دستور اجرایی رئیس جمهور همکاری با پژوهشگران چنین کشورهایی را محدود می کند."

طومار می افزاید که تصمیم دونالد ترامپ، "به طور بالقوه می تواند به ترک آمریکا از سوی بسیاری از افراد بااستعداد منجر شود که پژوهشگران و کارآفرینان حال و آینده ایالات متحده هستند."

اساتید و دانشمندان امضاکننده طومار تاکید کرده اند: "کسانی که مطابق دستور اجرایی رئیس جمهور وضعیت‌شان مورد بررسی مجدد قرار می گیرد، دانشجویان، دوستان، همکاران و اعضای جوامع [علمی] ما هستند."

همزمان، کوین لوئیس سخنگوی باراک اوباما از حمایت آقای اوباما از تجمعات صورت گرفته در اعتراض به دستور اجرایی دونالد ترامپ خبر داده است.

وی با تاکید بر "مخالفت بنیادین" باراک اوباما با "تبعیض بر مبنای عقیده و مذهب" افزوده: "شهروندان [معترض] در حال استفاده از حقوق به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی برای آزادی اجتماعات هستند. دقیقا همان کاری که انتظار داریم وقتی ارزش های آمریکایی در خطر هستند انجام شود".

سخنگوی رئیس جمهور سابق آمریکا گفته که آقای اوباما از میزان واکنش به دستور اجرایی آقای ترامپ "دلگرم" شده است.دونالد ترامپ روز جمعه دستوری را با عنوان "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق شد و بازدید شهروندان هفت کشور که به ترتیب ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند، به آمریکا برای ۹۰ روز ممنوع شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا