کشف نوسانات فصلی در خورشید

به گزارش ایسنا، دانشمندان با استفاده از داده‌های بدست آمده توسط چندین ماهواره ناسا و رصدخانه‌های زمینی، یک چرخه دو ساله آب‌وهوای خورشیدی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به عنوان یک پیشگوی زودهنگام برای جرقه‌های خورشیدی و تخلیه تاج خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

این داده‌ها به نمایش نوساناتی در تراکم نوارهای مغناطیسی پرداختند که از درون خورشید و از لایه گذار tachocline به سمت سطح صعود می‌کنند؛ هنگامی که این اختلالات مغناطیسی در سطح خورشید ظاهر می‌شوند، ارتباط با جرقه‌های خورشیدی و تخلیه تاجی را نشان می‌دهند.

 

این انفجارهای مغناطیسی از دوره دو ساله برخوردارند که با دوره 11 ساله خورشیدی موازی بوده و بر آن تاثیر می‌گذارند. آشکارسازی چرخه دو ساله جدید یک پدیده اسرارآمیز موسوم به «شکاف چبیشف» (Gnevyshev Gap) را روشن می‌سازد که نام خود را از دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی که آن را در دهه 1940 کشف کرده بودند، گرفته است.

 

این شکاف به توصیف زمان پس‌افت – حدود یک سال یا بیشتر – بین تعداد اوج لکه‌های خورشیدی و اوج فعالیت جرقه‌ها می‌پردازد.

 

توفان‌های ژئومغناطیسی خورشیدی می‌توانند در شبکه‌های برق زمین، ماهواره‌ها و شبکه‌های ارتباطی اختلال وارد کنند. اگرچه توانایی پیش‌بینی چنین رویدادهایی لزوما نمی‌تواند از آسیب جلوگیری کند، اما می‌تواند در آماده‌سازی‌های لازم به کارشناسان کمک کند.

 

نوسانات فصلی دو ساله کشف شده توسط محققان، جرقه‌های خورشیدی نیرومند را پس از رسیدن دوره 11 ساله لکه خورشیدی با حداکثر خود هدایت می‌کنند.

 

نتایج این تحقیقات در مجله Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا