هیولاهای میکروسکوپی از نمای نزدیک

در محیط اطراف زندگی انسان گونه های مختلفی از حشرات و موجودات میکروسکوپی زندگی می کنند که ما از وجود بیشتر آن ها بی خبر هستیم. این موجودات در پرزهای موکت و فرش، مناطق مختلف خانه، گلدان ها، مو، کرک، پر و بدن حیوانات خانگی، رختخواب و … زندگی می کنند و در بسیاری از موارد رابطه مستقیمی با سطح بهداشت فردی و محیطی دارند.

وجود موجودات ریز و غیر قابل دیدن، سبب بروز بیماری ها یا واکنش های آلرژیک و حساسیت می شود. این تصاویر با دقت بسیار بالا توسط دیوید اسپیرز، عکاس متخصص و به وسیله دستگاه الکترو- میکروسکوپ ثبت شده اند.

در برخی موارد وجود این موجودات ریز و غیر قابل دیدن، سبب بروز بیماری ها و یا واکنش های آلرژیک و حساسیت می شود. این تصاویر با دقت بسیار بالا توسط دیوید اسپیرز، عکاس متخصص و به وسیله دستگاه الکترو- میکروسکوپ ثبت شده اند.

در تصاویر خیره کننده این گزارش تصویری  می توان این موجودات را که به گونه ای زندگی انسان را در تصرف خود قرار داده اند، مشاهده کرد.

1. خر خاکی خشن معمولی : خر خاکی خشن معمولی یک گونه از خر خاکی اروپایی است که در زمان دفاع حلقه شده و به صورت یک توپ در می آید.
  2. شپش عانه انسانی: شپش عانه انسانی گونه ای از شپش هاست که اغلب در  موهای ناحیه دستگاه تناسلی انسان زندگی می ‌کند و از شپش بدن کوچک تر است.
  3. کرم ریز آرد: کرم ریز آرد از نوع آفت های غلات بوده که سفید مایل به خاکستری کم رنگ با پاهای صورتی است و از شایع ترین گونه کرم ریز در مواد غذایی به حساب می آید.
  4. هیره‌های گرد و غبار: مایت‌ها یا هیره‌ها، موجوداتی میکروسکوپی از شاخه بندپایان و رده عنکبوتیان هستند که به همراه کنه‌ ها به زیررده کنه‌ سانان تعلق دارند. بسیاری از گونه ‌های هیره ها به طور آزادانه در خاک زندگی می‌ کنند ولی شمار زیادی از گونه‌ های آنان نیز به عنوان انگل بر روی گیاهان، حیوانات و کپک‌ ها بسر می برند. مایت‌ها اغلب در فضای داخلی اماکنی مانند فرش، رختخواب و وسایل خانه که از رطوبت بالایی برخوردارند، زندگی می‌ کنند و از مواد آلی موجود در گرد و خاک خانه تغذیه می‌ کنند. بخش زیادی از این مواد آلی شامل سلول ‌های مرده پوست بدن انسان، قارچ‌ ها و ذرات ریز مواد غذایی پخش شده در سطح خانه است. هیره ها اغلب باعث واکنش‌ های آلرژیک مثل آسم می ‌شوند.
  5. عنکبوت جهنده: عنکبوت جهنده از خانواده عنکبوت ها بوده که گونه های بسیاری را در بر می گیرد. بسیاری از این عنکبوت ها قادر به جهش بوده و به ویژه در هنگام شکار بسیار چالاک حرکت می کنند. به طور کلی عنکبوت های جهنده توسط طرح و شکل چشمهایشان شناخته می شوند.
  6. کک گربه: کک گربه یک حشره انگلی بسیار شایع بوده که میزبان اصلی گربه های خانگی است. سگ ها نیز میزبان نمونه مشابه این کک ها هستند که با نام کک سگ شناخته می شوند.
  7. مگس میوه: مگس میوه یا مگس سرکه گونه ای از حشرات است که به بوی تخمیر و سرکه جلب شده و مخمرهای عامل گندیدگی میوه‌ها را با خود بر روی میوه‌ های گندیده و یا رسیده حمل می ‌کند و در آنجا کشت می دهد تا بستری برای تخم‌ ریزی فراهم شود.
  8. قارچ پشه: از حشره های بال دار بوده که خوراک کرم نوزاد آن از ریشه های گیاهان و قارچ ها تامین می شود و به طور کلی به تجزیه مواد آلی کمک می کند. این حشره عامل مهمی در گرده افشانی گیاهان و پخش هاگ های قارچ ها به حساب می آیند.
  9. شپش سر انسانی: شپش سر یکی از انگل های انسانی است که در گروه حشره‌ های بدون بال قرار می گیرد و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان می‌ گذراند و از خون آن تغذیه می‌ کند. شپش تن و سر اختلافات جزیی دارند و به طور کلی شپش سر از نظر اندازه کوچک‌ تر و از نظر رنگ تیره‌ تر و از نظر پوشش مقاوم ‌تر و از لحاظ شکاف‌های انتهای بدن عمیق‌ تر است.
  10. خر زنبور: خر زنبور گونه ای از زنبور عسل بوده که از زنبورهای عسل معمولی بزرگتر است.

منبع: telegraph