تمام پروازهای جهان قابل ردیابی می شوند

به گزارش آی تی رسان، این امر نتیجه مجهز شدن ماهواره‌ها به رادیوهای قابل پیکربندی مجدد به نام AppSTAR بوده که محصول مشترک ناسا و شرکت فلوریدایی هریس (Harris) است. این سیستم رادیویی قابلیت انتقال حجم بیشتری از داده‌ها را نسبت به رادیوهای ارتباطی کنونی ناسا دارد. همچنین قابلیت برنامه‌ریزی مجدد این رادیو از راه دور به وسیله آپدیت‌های نرم‌افزاری، قابلیت به‌روزرسانی رادیوها برای ماموریت‌های آتی را فراهم کرده است.

این رادیوها همانطور که گفته شد، رصد پروازهایی که روی اقیانوس‌ها صورت می‌گیرند را محقق کرده است. به عبارت دیگر این سیستم رادیویی با قابلیت دریافت سیگنال از فرستنده/گیرنده‌های هواپیمایی جدید به نام ADS-B قادر به این امر شده است. دستگاه‌های فرستنده و گیرنده (transceiver) به طور خودکار اطلاعاتی از قبیل شماره پرواز، موقعیت و جزییات دیگری را ارسال می‌کنند. به گفته جف اندرسون، مهندس شرکت هریس، با استفاده از رادیوهای جدید در عرض چندین ثانیه تمام پروازهای جهان قابل ردیابی هستند. با داشتن این اطلاعات، هواپیماها قادر خواهند بود تا با فاصله کمتری از یکدیگر حرکت کنند و به این ترتیب می‌توانند مسیرهای کوتاه‌تری را برای صرف سوخت کمتر بپیمایند. همچنین در صورتی که مشکلی برای هواپیماها بوجود آید، امدادگران از مکان دقیق هواپیما مطلع خواهند شد.

شرکت هوافضای SpaceX اوایل ماه جاری ۱۰ ماهواره شرکت ایریدیوم را به فضا فرستاده و گفته می‌شود که در سال جاری تعداد بیشتری را نیز به فضا ارسال خواهد کرد. اگر همه چیز طبق برنامه دنبال شود، این شبکه به همراه رادیوها به کمک SpaceX در سال ۲۰۱۸ وارد فاز بهره‌برداری خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا