گزارشی از بهترین تصاویر مریخ

مریخ نورد کنجکاوی در نوامبر سال 2011 از سوی سازمان فضائی ناسا به مریخ فرستاده شده و پس از هشت ماه به محل ماموریت خود رسید.  یکی از بخش هایی که کنجکاوی در طول ماموریت خود از سال 2012 میلادی تاکنون به بررسی آن پرداخته، دهانه آتشفشانی Gale  است که در آن شواهد احتمالی از وجود نوعی حیات در زمان گذشته مریخ به دست آمد.

در این گزارش، مجموعه ای از بهترین تصاویر دریافت شده توسط این مریخ پیما تهیه و انتخاب شده است. یکی از این مناطق، عارضه ای در سطح مریخ به شکل نواری سیاه رنگ و باریک به طول 100 متر است که با عنوان شیب recurring slope lineae شهرت داشته و شواهد نشان می دهد که بر اثر جریان آب روی سطح مریخ به وجود آمده است. دانشمندان در بررسی های انجام شده خود در این رابطه، موفق به شناسائی  نمک های هیدراته شده در سطح این شیب شده اند که از دهانه قله جریان داشته است. این موضوع با فرضیات پیشین که حاکی از وجود آب در زمان های گذشته در سطح مریخ بود، همخوانی دارد.

تیم تحقیقاتی ناسا با استفاده از اطلاعات فوق به مطالعه روی تپه ها و مواد ساخته شده و ساختار تشکیلاتی آن ها پرداختند. در این تحقیق ساختار شناسی عناصر موجود در این ریگ های روان کلید شناخت و درک این گروه پژوهشی از بادهای موجود در سیاره سرخ را مشخص می کند.

بر اساس یافته های فوق، نوع آوار و خاک هایی که در پایه برخی از تپه های مریخ مشاهده می شود، دقیقا مشابه نمونه های موجود در کره زمین است که یخ های زیر سطحی سبب ایجاد آوار و نا همواری در لایه های سطحی شده است.  این پژوهش ها از این نظر دارای اهمیت است که دانشمندان در پی یافتن این موضوع هستند که چگونه سیاره مریخ با دارا بودن آب و هوائی مرطوب و گرم به شرایط فعلی درآمده که بسیار سرد و خشک است. به همین دلیل کسب هر نوع اطلاعاتی در مورد این که آب های موجود در این سیاره به چه صورت نابود شده است و چه مقدار از آن به صورت مایع یا منجمد وجود دارد، بسیار با اهمیت محسوب شده و موضوع کشف آب در مریخ می تواند در مطالعات فضائی بسیار تاثیر گذار بوده و نقش مهمی در مطالعات آینده و اکتشافات مریخ ایفا کند.

محققان معتقدند  که تصور می شود برخی از این مجراهای آب در مریخ توسط فوران آب ذوب شده ایجاد شده باشد همانگونه که بر روی زمین رخ می دهد. از دیگر احتمال هایی که وجود دارد این است که  رانش سطح مریخ باعث شده تا بر اثر تصعید دی اکسید کربن یخ ها، این ترک خوردگی و فرسایش صخره ها ایجاد شده باشد.  تپه های نوک تیز کشف شده در داخل  مریخ که گمان می رفت بر اثر طوفان به وجود امده باشند، می تواند یک عارضه طبیعی شکل گرفته شده در ارتباط با وجود آب در این سیاره بوده و نشانه های جدیدی از این موضوع را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

بر اساس اطلاعات کسب شده و شواهد موجود بر پایه تصاویر دریافت شده از سطح مریخ توسط ربات جستجوگر کنجکاوی، سیاره مریخ در گذشته دارای شرایط آب و هوائی مناسب تر و گرم تری بوده است که به محیط این سیاره اجازه وجود آب و تشکیل دریاچه ها را می داده است. احتمالا این منابع آبی برای مدت های طولانی در مریخ وجود داشته اند.

اطلاعات جمع آوری شده از اتمسفر مریخ دانشمندان را یاری می کند تا با استفاده از مدل های کامپیوتری بتوانند تصویری دقیق تر از آن چه در این سیاره در زمان های دور رخ داده است ، بازسازی کنند. در نهایت تمامی این آزمایش ها و تحقیقات می تواند پاسخگوی این موضوع باشد که آیا در گذشته مریخ شرایط پذیرا بودن گونه هائی از حیات را داشته است یا نه؟

منبع: telegraph