متخصصان زنان و زایمان نقش بسزایی در فرهنگ سازی ذخیره خون بند ناف دارند

نجف قراچورلو در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود مرکز بانک خون بند ناف در تبریز متاسفانه در این خصوص فرهنگ سازی کافی در استان صورت نگرفته و خانواده های کمتری از اهمیت و ضرورت این موضوع اطلاع و آگاهی دارند.

وی بابیان اینکه خون بند ناف، خونی است که درجنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و غنی از سلول های بنیادی است، اظهار کرد: پس از تولد نوزاد می توان سلول های بنیادی موجود در خون باقیمانده بند ناف را استخراج و به مدت طولانی نگهداری کرد.

قراچورلو ادامه داد: با استفاده از سلول های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف می توان در آینده بسیاری از بیماری های لاعلاج خود فرد یا نزدیکان وی را مداوا کرد.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در خصوص تشکیل بانک اختصاصی خون بند ناف در کشور، گفت: در این بانک، خون بندناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی می شود.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی افزود: در این بانک خانواده ها در صورت تمایل می توانند خون بند ناف نوزاد خود را برای فرد دیگری که نیازمند است و از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری را دارد، اهدا کنند.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری بند ناف در ایران یک دهم کشورهای دیگر است، از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرد نسبت به آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در این خصوص بیش از پیش همکاری کنند.

استان آذربایجان شرقی با سه میلیون و 724هزار و 620 نفر جمعیت، یکی از استان های پرجمعیت شمال غربی ایران است. کلان شهر تبریز طبق سرشماری سال 90، یک میلیون و 695 هزار و 94 نفر جمعیت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا