ابتلای سالانه بیش از 100 هزار ایرانی به سرطان

دکترایرج حریرچی روزچهارشنبه در نشست خبری کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها با اشاره به افزایش بروز سرطان در دنیا افزود:10 میلیون بروز سرطان در سال 2000 میلادی به 14 میلیون در سال 2012 رسیده که پیش بینی می شود این تعداد در سال 2030 به 25 میلیون نفر برسد.

حریرچی ادامه داد:مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان در دنیا در سال 2000 میلادی 6 میلیون نفر بوده که درسال 2012 به 8 میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود که در سال 2030 میلادی به 13 میلیون نفر برسد.
 پیشگیری حدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان
قائم مقام وزیر بهداشت اظهار کرد:حدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان با تشخیص زودهنگام ( غربالگری ) قابل پیشگیری است.
وی اظهار کرد که در سال های گذشته سونامی سرطان در ایران مطرح شده که این موضوع غلط است. هرچند تعداد مبتلایان به سرطان در ایران در حال افزایش است اما این میزان از متوسط جهانی کمتراست .
وی، به دلایل اصلی افزایش سرطان درکشور اشاره کرد وگفت:افزایش سن، عوامل محیطی و سبک زندگی عامل اصلی افزایش سرطان در ایران است.

 سرطان پستان 25 درصد سرطان در زنان را به خود اختصاص می دهد
رییس کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان با اشاره به اینکه از هر 4 مورد سرطان در زنان یک مورد سرطان سینه است، افزود: سرطان سینه 25 درصد سرطان در زنان را به خود اختصاص می دهد.
دکتر محمدعلی محققی در این مراسم اظهار کرد که در سال های اخیر زنان در مراحل زودتری به مراکز درمانی مراجعه می کنند که آموزش عمومی در این روند نقش اساسی دارد.
وی بر لزوم پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها تاکید کرد و گفت: باید توجه بیشتر به آموزش، تحقیقات و پژوهش در این زمینه صورت گیرد.
محققی، سرطان را سومین معضل نظام سلامت کشور دانست و گفت: سرطان بعد از بیماری قلبی و عروقی ، حوادث و سوانح، بیشترین مرگ در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی، برنامه ملی کنترل سرطان را راهکاری مناسب برای کنترل این بیماری اعلام کرد و گفت: این برنامه مورد تو.جه سازمان جهانی بهداشت است و برخی کشورها موفق به اجرای این برنامه در نظام سلامت خود شده اند.
رییس کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان این برنامه در دستور کار شورای عالی سیاستگذاری سرطان قرار گرفته و برخی از آنها پیاده سازی شده است.
وی پیشگیری از سرطان را مهمترین هدف این برنامه اعلام کرد و گفت که با نهادینه شدن آموزش همگانی و عمومی می توان به این هدف مهم دست یافت.
محققی به مضرات فراوان دخانیات اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف دخانیات نیاز به برنامه ریزی مدون، سرمایه گذاری کلان و اطلاع رسانی وسیع دارد.
وی یکی از مضرات مصرف دخانیات را ابتلا به سرطان اعلام کرد و گفت که مصرف دخانیات بیماری های فراوانی را ایجاد می کند که اگر این معضل به خصوص در بین جوانان و زنان مهار شود شاهد کاهش بسیاری ازبیماری ها از جمله سرطان خواهیم بود.
کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان از 9 تا 11 بهمن ماه با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی در سالن همایش ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا