خانه ها هوشمندتر از قبل می شوند

اینترنت اشیا مفهومی جذاب در عصر حاضر به شمار می آید که مبنای هوشمندسازی خانه های آینده هم محسوب می شود. اینترنت اشیا ساز و کاری است که در آن همه چیز به یک شبکه محلی یا مجموعه اتباطات داده ای متصل است. در واقع لزوما همه چیز به اینترنت متصل نیست. در این مقوله و به عنوان مثال خودروهای خودران همواره در حال برقراری تماس با یکدیگر هستند تا بدین ترتیب از گره های ترافیکی فاصله بگیرند. آنها به یکدیگر درباره پیچیدگی مسیرهای پیش رو و اتفاقاتی که منجر به سنگین شدن ترافیک می شود اطلاع می دهند. در این مفهوم حتی این امکان وجود دارد که تلوزیون را از طریق تلفن همراه هوشمد کنترل کنید. و اوج هنرنمایی طراحان در خانه ای که مبتنی بر اینترنت اشیا بنا شده این است که ساختمان به طور کاملا هوشمندانه ای می تواند نکات مربوط به ایمنی و نگهداری از خود را تشخیص داده و آنالیز کند.

علاقه به هوشمندسازی خانه ها و مهمتر از آن «لزوم» انجام چنین کاری با توجه به فاکتورهای مهمی از جمله مدیریت مصرف انرژی و افزایش بازده زندگی موجب شده تا شرکتهای متعددی وارد این عرصه شده و از فناوریهای مختلفی برای عملیاتی کردن فرآیند هوشمندسازی خانه ها و ادارات استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکتی دانش بنیان در آفریقای جنوبی پس از یک تلاش چهار ساله حالا از فناوری نوینی موسوم به Sentian 3i رونمایی کرده که به نظر می رسد هرآنچه که در هوشمندسازی خانه ها به آن نیاز است را در اختیار علاقمندان قرار دهد. هدف از توسعه این فناوری، ارتقای سیستمهای امنیتی منازل و ادارات همزمان با سهولت در به کارگیری آن بوده است که به نظر می رسد با توجه به کارایی های این سیستم، ارایه کنندگانش در این راه موفق بوده اند. فناوری Sentian 3i سیستمهای اعلام هشدار، تلوزیونهای مداریسته و فناوریهای اتوماتیک درون خانه را به سیستم رایانش ابری و تلفن همراه هوشمند متصل کرده و بر کارایی آنها می افزاید به طوریکه حالا می توانند مجموعه ای از امور را که به تنهایی قادر به انجام آن نبوده اند عملیاتی کنند. به عنوان مثال مشخص شدن اینکه چه چیزی باعث به صدا درآمدن زنگ هشدار شده است. این کار از طریق ارسال کلیپ ویدئویی 12 ثانیه ای به تلفن همراه هوشمند صاحب خانه صورت می گیرد. ارایه کننده این فناوری نوین می گوید: ما در عصری زندگی می کنیم که تلفنهای همراه هوشمند، هوش مصنوعی و پهپادها هم وجود دارند. هم اکنون در کسری از ثانیه و تنها با فشرده چند دکمه به انبوهی از اطلاعات دسترسی پیدا می کنیم.

کم نیستند کارشناسانی همچون ارایه کننده فناوری Sentian 3i که می گویند اگرچه دنیا به سرعت در حال پیشرفت و دیجیتالی شدن است اما هنوز سیستمهای هشدار نصب شده در بسیاری از ساختمانها از نوع آنالوگ است و در 98 درصد موارد کارایی چندانی در مواقع ضروری ندارد.

در سالهای اخیر هوشمندسازی خانه ها به تدریج به یک دغدغه تبدیل شده است. البته این توجه تنها به دلیل بالابردن بازده مصرف انرژی در خانه ها و ادارات نبوده است. ارتقای ضریب ایمنی و امنیتی سازه ها از جمله اهداف محققان فعال در شرکتهایی است که در این زمینه کار می کنند. خروجی این تلاشها همواره جالب توجه بوده است. فناوری DIY از جمله این موارد است که به نظر می رسد کارایی زیادی در هوشمندسازی منازل داشته باشد. این یک سیستم هشدار دهنده قابل حمل است که نه تنها همران با ورود غیرقانونی افراد مهاجم اعلام هشدار می کند بلکه این قابلیت برای آن تعریف شده که گاز فلفل در هوا اسپری کند. این کار از طریق کنترل از راه دور صورت می گیرد. تنها کافی است سیستم راه اندازی شود و بعد از آن صاحب خانه با خیال راحت راهی محل کار شود. نکته جالب توجه اینجاست که اگر سیستم به هر دلیلی خاموش شود، پیامکی به تلفن همراه چهار تن از ساکنان خانه ارسال می شود. همچنین داخل این سیستم میکروفونی نصب شده که به کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعات بیشتری درخصوص وضعیت خانه به دست آورد و دست آخر اینکه این سیستم قابلیت بررسی شدن، بارگذاری دوباره گاز فلفل و البته خلع سلاح شدن از طریق ارسال پیامک را هم دارد.

بدون شک ارایه روز افزون این نوع فناوریها نشان می دهد که هوشمندسازی منازل و ادارات وارد راهی بی بازگشت شده است. طراحان تلاش می کنند خانه های جدید را هوشمندتر از قبل ارایه کرده و به نوعی IQ خانه های جدید را ارتقا دهند. این بدان معناست که آرامش و آسایش ساکنان خانه، حتی در مواقعی که برای مدتی طولانی از آن دور هستند بیشتر از قبل می شود.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Popular Mechanics فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا