پایان دوره سردرگمی محیط زیست با صنعت

 به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه درهجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز افزود: دولت در سه سال گذشته در زمینه حفظ محیط زیست اقدامات زیادی انجام داده که بسیار مفید بوده است، اما در یک تا دوماه اخیر دو اتفاق مهم در این زمینه را رقم زد.

وی اظهار کرد: برای اولین بار در ایران بعد از یک سال و نیم کار با وزارت دارایی و کمیسیون اقتصادی دولت، در لایحه ارزش افزوده موضوع و فصل مالیات سبز به تصویب رسید که می تواند تحول خوبی در راستای حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی ایجاد کند.
ابتکار به حرکت دوم دولت اشاره کرد و گفت: در لایحه هوای پاک که امیدواریم به قانون تبدیل شود، مشوق های مالیاتی برای صنایع سبز برگزیده پیش بینی شده است که می تواند به فرایند سبز شدن صنایع در کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه امیدواریم این لایحه هر چه زودتر تصویب شود گفت: ثابت شده مالیات سبز مفیدترین نوع مالیات در تمام دنیا است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قوانین زیادی هم در زمینه حفظ محیط زیست در کنار رشد اقتصادی تصویب شده که امیدواریم این مشوق ها هم در کنار قوانین منجر به رشد اقتصادی همگام با حفظ محیط زیست شود.
ابتکار گفت: در سازمان محیط زیست در این مسیر فراز و نشیب های زیادی وجود دارد اما با توجه به تمام این حملات ، تهمت ها و تخریب ها ما همچنان در راستای حفظ محیط زیست بدون وقفه پیش می رویم تا شاهد پیشرفت کشور و سبز شدن اقتصاد در کنار حفظ محیط زیست باشیم.
وی تاکید کرد: با تمام این تهمت ها ما عقب نمی نشینیم و از مسیر خود فاصله نمی گیریم و امیدواریم با همت مردم برای پیشرفت ایران گام های موثرتری برداریم.
ابتکار گفت: تشکر می کنم از تمام کسانی که تلاش می کنند تا رشد سبز، اشتغال، تولید، ارزش افزوده و اقتصاد مقاومتی همراه با حفظ محیط زیست ایجاد شود، همچنین تشکر می کنم از کسانی که تلاش می کنند تا امید ایجاد شود تا هم رشد کنیم و هم سبز باشیم.
وی اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایطی دولت را تحویل گرفت که با تورم ٤٠ درصدی، رشد اقتصادی منفی ٦ درصد، خروج ارز و مناسبات بین المللی به هم ریخته مواجه بود.
ابتکار تاکید کرد: با اقداماتی که دولت در این سه سال انجام داد بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشتیم البته هنوز کارهای زیادی در پیش است.
وی اظهار کرد: وای بر ما اگر این اقدامات را فراموش کنیم یا نادیده بگیریم که در چه شرایطی بودیم و امروز در چه شرایطی هستیم.
ابتکار با بیان اینکه اینها را می گویم تا فقط شرایط را یادآوری کنم گفت: امروز دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه های مدونی دارد و با گام های روبه رشد در حال حرکت است.
وی گفت: افتخار می کنیم که امروز به نقطه ای رسیده ایم که بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشته ایم ، رییس جمهور همواره تاکید می کند که دولتش محیط زیستی است و ابلاغ سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری نیز موجب شد راه ها برای حل بسیاری از مشکلات همواره شود.
ابتکار افزود: سعی کردیم در این دوره بر اساس برنامه های ریزی های علمی حرکت کنیم، دولت یکپارچه عمل کند و تلاش کردیم محیط زیستی را به طور جدی وارد مباحث اقتصادی کنیم و این باور را جا بیندازیم تخریب محیط زیست فقط منجر به تخریب طبیعت نمی شود بلکه اقتصاد کشور هم خسارت می بیند، زمانی که یک سفره آبی زیر زمینی آلوده شود یعنی سرمایه کشور آلوده شده و از بین رفته است و یا اگر بخشی از خاک کشور به علت فعالیت های نفتی و صنعتی غیر قابل استفاده شود یعنی بخشی از دارایی کشور بدون استفاده شده است.

دوره سردرگمی محیط زیست با اقتصاد و صنعت سپری شده است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امروز تفکر اقتصادی با محیط زیست عجین شده، امروز دوره سردرگمی محیط زیست با اقتصاد و صنعت سپری شده است و دیگر دوره اقتصاد سبز،توسعه پایدار و اقتصاد دوار است.
وی گفت: دیگر زمان اتقصاد خطی سپری شده و دنیا به اقتصاد دوار روی آورده است، در این اقتصاد هیچ چیزی دورریختنی نیست و هر چیزی باید دوباره به چرخه مصرف برگردد، به عنوان مثال تا چند سال آینده ایران با سالانه 10 میلیون تلفن همراه به عنوان پسماند مواجه میشود، یا اینکه روزانه 7 هزار تن پسماند خانگی، 50 هزار تن زباله و صدها و شاید هزاران تن پسماند صنعتی تولید می شود.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: نمی توان تمام اینها را دور ریخت بلکه باید با استفاده از اقتصاد دوار آنها را دوباره به چرخه مصرف بازگردادند، امروزه صنعتی ترین کشورهای دنیا 25 درصد اقتصاد خود را بر اساس اقتصاد دوار تعریف کرده اند.
وی با بیان اینکه سعی کردیم این تفکر را در برنامه ششم توسعه در نظر بگیریم افزود: امروزه یک همگرایی ملی در سیاستگذاری ها، اجرای برنامه های محیط زیستی، مقابله با تخلف ها و پیشبرد اقتصاد سبز همراه با اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است که ابلاغ سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست توسط رهبری پشتوانه قوی در این زمینه است.
ابتکار اظهار کرد: در این دوره سعی کردیم از فناوری های سبز و نوین حمایت کنیم که برای این کار برنامه های متنوعی مانند استارتاپ های سبز، ایجاد صندق ملی محیط زیست ، همکاری های بین المللی، برنامه های آموزشی و کارگاه های توان افزایی داشتیم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا