انتقاد از تجاری نشدن ۲ ربات امدادگر ایرانی

مرتضی موسی خانی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه ربات های امدادگر تاکنون قرارداد تجاری نداشته اند، افزود: ولی امیدواریم که ربات های امداد گر و آتش نشانی که دستور ساخت آنها با دستور ریاست عالی دانشگاه به کنسرسیوم رباتیک ابلاغ شده است در چنین حوادثی مورد استفاده قرار بگیرد.

موسی خانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، ربات های امداد گر و آتش نشانی طراحی شده اند و در مرحله ساخت هستند، امید داریم که بتوانیم درچنین مواقعی کمک کنند و سازمان های امداد و نجات، آتش نشانی و نیروهای نظامی بتوانند از این ربات ها در بحران ها استفاده بکنند.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران با بیان اینکه این ربات ها کاربرد وسیعی در امداد و نجات در زمان بحران دارند، عنوان کرد: البته ربات امدادگر به تولید رسیده ولی هنوز تجاری سازی نشده؛ این ربات ها باید توسط سازمان های امدادگر، آتش نشانی و …. برای تجاری سازی مورد حمایت قرار بگیرند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین، اخیرا سازمان آتش نشانی از این دانشگاه خواسته است که مانوری را برگزار کند تا درصدد تجاری سازی ربات های امدادگر و آتش نشان بر آیند. ولی هنوز قرارداد تجاری سازی به انجام نرسیده است.

وی گفت: امیدواریم که این ربات ها بتوانند در چنین سوانحی مورد استفاده قرار بگیرند تا توجه بیشتری به تکنولوژی در این زمان ها شود.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران در خصوص ربات آتش نشان عنوان کرد: این ربات ها می توانند از یک محلی وارد ساختمان شوند و عملیات آتش نشانی را به خوبی انجام دهند.

موسی خانی خاطر نشان کرد: همچنین ربات امدادگر در ارسال علائم حیاتی و موقعیت مکانی آنها  با ارائه نقشه مسیر این امکان را برای شناسایی مجروحان و مصدومان فراهم می کند.

وی تاکید کرد:  این ربات ها قابلیتی که دارند این است که از آسیب رساندن به آتش نشان ها جلوگیری کند و این موضوع در کشورهای خارجی به خصوص در تیم های امنیتی پلیسی استفاده می شود. از این ربات ها می توان در مکان هایی که بمباران می شود و همچنین در مبارزه با تروریست ها استفاده کرد.به گفته رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران، امیدواریم بتوانیم از این دو ربات در حوادثی از قبیل حادثه پلاسکو استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا