افشای تصاویر پروژه سری فضائی شوروی

سازمان فضائی روسیه یکی از قدیمی تری مراکز جهان در زمینه اکتشافات فضائی و پژوهش های این حوزه محسوب می شود که سابقه فعالیت آن به چند دهه پیش باز می گردد. این سازمان دارای تعداد زیادی مراکز پژوهشی و چند مرکز ویژه پرتاب راکت های ماهواره بر در کشور روسیه و برخی دیگر کشورها از جمله قزاقستان است. در این میان یکی از پایگاه های فضائی این کشور برای سال ها متروکه باقی مانده و شرایط در آن به همان صورت چند دهه پیش حفظ شده و هیچ تغیری نکرده است.

سازمان فضائی شوروی در این پروژه که با نام پروژه بوران Buran شناخته می شد، نمونه مشابه شاتل های فضائی سازمان ناسا را ساخته و گفتنی است که شاتل های روسی قابلیت استفاده چندباره را داشتند اما پس از انجام ماموریت K1 که طی آن این شاتل فضائی با موفقیت به مدار زمین اعزام شده و به پایگاه بازگشت، هیچگاه دوباره مورد استفاده قرار نگرفت.

تا کنون هیچ خبرنگار و فرد غیرمرتبطی اجازه ورود به این پایگاه را نداشت تا اینکه یک عکاس به نام رالف میربس Ralph Mirebs توانست مجوزهای لازم را برای بازدید و عکسبرداری از این مرکز پژوهش های فضائی مربوط به شوروی را سابق که در آن عملیات ویژه ساخت شاتل فضائی روسیه پیگیری می شد، کسب کرده و تصاویری بی نظیر از این مرکز تهیه کند. این مرکز پژوهشی سری در بایکونور قزاقستان واقع شده و تمامی تجهیزات آن متعلق به دهه 70 و 80 میلادی هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، پروژه ساخت شاتل های فضائی شوروی با قابلیت انجام ماموریت های متعدد در سال 1974 میلادی آغاز شده و پس از این که تنها یک ماموریت فضائی بدون سرنشین توسط این شاتل ها در سال 1988 انجام گرفت، پروژه در سال 1993 میلادی به طور کامل متوقف شد. سازمان فضائی شوروی در این پروژه که با نام پروژه بوران Buran شناخته می شد، نمونه مشابه شاتل های فضائی سازمان ناسا را ساخته و گفتنی است که شاتل های روسی قابلیت استفاده چندباره را داشتند اما پس از انجام ماموریت K1 که طی آن این شاتل فضائی با موفقیت به مدار زمین اعزام شده و به پایگاه بازگشت، هیچگاه دوباره مورد استفاده قرار نگرفت. این پروژه را می توان نوعی رقابت شدید بین شوروی و آمریکا محسوب کرد که در آن دانشمندان شوروی تلاش می کردند تا نمونه ای بهتر از شاتل های آمریکائی را بسازند. این پروژه، بزرگترین و پر هزینه ترین پروژه سازمان فضائی شوروی در تاریخ حیات حکومت کمونیستی سابق در روسیه محسوب می شود. این شاتل فضائی در تاریخ 15 نوامبر سال 1988 با موفقیت از سکوی OK-1K1 در پایگاه فضائی بایکونور به مدار زمین اعزام شده و با مهندسی دقیق و برنامه ریزی کاملا محاسبه شده، پس از انجام ماموریت خود به پایگاه بازگشت. بر اساس اسناد باقی مانده، یک راکت فضاپیمای انرجیا Energia این شاتل را به مدار زمین منتقل کرده و دوبار به دور کره زمین چرخید و پس از 206 دقیقه به پایگاه بازگشت در حالی که تنها 206 قطعه از مجموع 38 هزار سرامیک ویژه حرارتی نصب شده روی این شاتل در ماموریت فوق، آسیب دیده و سیستم فرود خودکار این شاتل نیز با موفقیت عمل کرد.

امروزه نمای بیرونی این ساختمان کاملا گویای متروکه بودن و عدم استفاده از این مجموعه بوده و در فضای داخلی آن نیز تمامی تجهیزات، شاتل فضائی بوران و سیستم های کنترل عملیات، خاک گرفته و زنگ زده باقی مانده اند.

 

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا