پارازیت؛ از خواسته مردم تا پیگیری مسئولان فارس

 به گزارش ایرنا این عبارت کلیدی در سخنان استاندار فارس در جمع فعالان سیاسی اجتماعی شهرستان کازرون در سفر پنجشنبه 30دی ماه به این شهرستان است که گویای عزم و اراده مدیریت ارشد استان برای پاسخ به خواسته و انتظار افکار عمومی در این حوزه است.

موضوع پارازیت ها حدود 2 ماهی است که به یکی از بحث های پرطرفدار در شبکه های اجتماعی استان فارس تبدیل شده است و برخی فعالان و استادان دانشگاه نیز از قطعیت ارسال پارازیت در فضای شهر شیراز سخن گفته اند و گزارش اتاق فکر استان فارس نیز این موضوع را تایید کرده است.
این موضوع سبب شده است که شمار زیادی از مردم درباره سلامتی خود اظهار نگرانی کنند و سردردهای خود را ناشی از ارسال پارازیت ها بدانند.
در این میان، در حالی که برخی کاربران در شبکه های اجتماعی فراخوان به برگزاری تجمع را راه حلی برای رساندن سخن و پیام خود به مسئولان می دانند، برخی دیگر راهکار این موضوع را سپردن پیگیری ها به مدیران دولت و کارشناسان و متخصصان می دانند و با نادرست خواندن برخی محتواها، درباره رفتارهای شتابزده و احساسی هشدار می دهند.

آدرس غلط در موضوع پارازیت ها
یکی از نخستین پیام های مبادله شده در فضای مجازی درباره موضوع پارازیت ها، نامه ای خطاب به مسئولانی در استانداری فارس بود که خواهان بررسی این موضوع و همراه با ابراز نگرانی درباره ارتباط سردردها و مشکلات سلامتی شهروندان برخی مناطق از جمله شهرک گلستان شیراز با ارسال پارازیت ها بود.
اندکی بعد، مباحثات و گفت و گوها در شبکه های اجتماعی با ابرازنظرهای خصوصی برخی پزشکان به شهروندان همراه شد که علت سردردهای بیماران را ناشی از پارازیت ها می دانستند و البته در این میان،هیچ گاه سندی علمی ارائه نشد.
دراین میان، مباحثات و گفت و گوها در شبکه های اجتماعی به ابراز احساسات و بازنشر فراخوان های تجمع مقابل استانداری فارس منجر شد و کاربرانی که از سلامتی خود دچار نگرانی بوده و هستند، در مقام عمل، چندمرتبه دراین تجمع ها شرکت کردند.
درچنین فضایی بود که فرماندار شیراز از شائبه انتخاباتی بودن موضوع پارازیت ها به روشنی سخن گفت.
حیدرعالیشوندی از موضوع پارازیت ها به عنوان برنامه هایی یاد کرد که عده ای با طرح آن نگرانی هایی را برای مردم رقم زده اند و در این باره خطاب به شهروندان شیرازی اظهار کرد: باید یا به بزرگان اعتماد کنیم یا تحقیقات علمی دانشگاه های معتبر شهر؛ مردم باید اطمینان داشته باشند که مسئولان صدای شما را شنیده اند و از این رو، دلیلی برای تجمعات مختلف وجود ندارد.
رصد فضای مجازی استان فارس نشان می دهد که منتقدان دولت نیز از فضای مبهم و غیرشفاف درباره پارازیت ها سوء استفاده کردند و به بازنشر پیام های فراخوان و انعکاس ویژه تجمع های مردمی مقابل استانداری با برچسب و کلیدواژه 'اعتراض' دامن زدند تا این گونه به دولت هجمه آورند.
و اما این آدرس غلطی بود که در موضوع پارازیت ها ارائه شد چرا که همگان می دانند مدیران و کارگزاران دولت – آن هم دولت تدبیر و امید که منشور حقوق شهروندی را برای نخستین بار رونمایی کرده است- فشاردهنده دکمه دستگاه پارازیت نخواهند بود.
با امضای رئیس جمهوری و سکاندار دولت یازدهم بود که منشور حقوق شهروندی رونمایی شده است و دولت خود را مصمم به اجرای آن می داند و در این فرایند، چنانچه دیگر نهادها و قوا نیز به یاری دولت بیایند، چشم اندازی روشن را در این زمینه می توان متصور بود.
به طور مشخص در ماده 33 منشور حقوق شهروندی آمده است: حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت (مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونی صریح ممنوع است.
ازمنظری دیگر، شاید بتوان گفت این باور به اراده دولت برای اجرای این منشور باعث شده است که مردم، استانداری فارس را به عنوان نماینده عالی دولت در استان به عنوان ملجا و پناهگاهی برای طرح بحث و خواسته خود در زمینه پارازیت ها ببینند و صیانت از سلامتی خود را مطالبه کنند.
 محل ارسال پارازیت، از شایعه تا واقعیت
شاید انتشار تصویر رادار نصب شده بر روی ارتفاعات کوه دراک در نزدیکی شیراز مهمترین استناد کاربران شبکه های اجتماعی درباره محل ارسال پارازیت ها بوده است.
این پست یکی از پربازدیدترین مطالب در شبکه های اجتماعی با موضوع پارازیت ها بود و نشان داد که این موضوع نه تنها به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و قابل پنهان شدن نیست، بلکه مردم به دنبال یافتن محل ارسال امواج بر فضای شهر نیز هستند.
این تصویر که بسیاری از مردم شیراز برای نخستین بار آن را می دیدند در شبکه های اجتماعی به عنوان محل ارسال پارازیت معرفی شد اما دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات استاد دانشگاه شیراز با قطعیت در این باره به ایرنا گفت: سایت رادار هواشناسی شیراز بر روی کوه دراک محل ارسال پارازیت نیست و این سایت تنها به گردآوری اطلاعات هواشناسی می پردازد.
به گفته این استاد دانشگاه، کارکرد این قبیل دستگاه ها زیرنظر سازمان هواشناسی جهانی است و داده های هواشناسی و عملکرد این دستگاه لحظه به لحظه به اطلاع این سازمان بین المللی می رسد و از این رو، نمی توان کاربری این دستگاه را تغییر داد.
در کلام این استاد برجسته، نگرانی درباره رفتارهای احساسی در موضوع پارازیت ها و ضرورت صیانت از رادار هواشناسی در ارتفاعات شیراز نهفته بود.
ناظم السادات در این باره به ایرنا گفته بود: این دستگاه در زمان تحریم ها و با هزینه هنگفت وارد کشور شده است و از این رو، حفظ و نگهداری این سرمایه ملی بسیار مهم است.
پیگیری مطالبه مردم
به گفته مسئولان استانداری فارس، از ابتدای طرح بحث پارازیت ها در شبکه های اجتماعی، این موضوع در دستور کار شورای تامین استان فارس قرار گرفت اما بنا بر پیگیری این موضوع در فضای آرامش و مبتنی بر فعالیت علمی در فضای آرامش بود و از این جهت، اطلاع رسانی این پیگیری ها در خصوص خواسته مردم به زمان روشن شدن نتایج تحقیقات موکول شد.
این نگاه و دیدگاه را شماری از مسئولان استانداری فارس با حضور در نخستین تجمع مردمی بیان کردند و این که آنها نیز همچون شهروندان، پیگیر موضوع هستند و هرگونه تهدید سلامت مردم را خط قرمز می دانند.
در این میان، استانداری فارس به 2 دانشگاه معتبر و شناخته شده شهر شیراز ماموریت داد تا در موضوع پارازیت ها ورود کنند.
از یک سو، دانشگاه شیراز و بخش های علمی فیزیک مامور تحقیق درباره میزان پراکنش امواج در نقاط مختلف شهر شیراز و اطراف آن شدند و از سوی دیگر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ماموریت یافت تا درباره تاثیر پارازیت ها بر سلامتی مردم تحقیق کند و نتایج این تحقیقات به اطلاع مردم برسد.
در این سازوکار همکاری علمی، استانداری فارس تاکید کرده است که ظرفیت های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین سازمان انرژی اتمی برای دستیابی به نتایج روشن به کار گرفته می شود.
این تحقیقات در حوزه دانشگاه شیراز به سرعت آغاز شده است و این دانشگاه مطالعه بر روی امواج محیط را در ساختمان های در اختیار خود مانند خیابان ملاصدرا ، پردیس ارم ، تپه ارم ، خیابان معالی آباد، خیابان فرهنگ شهر و ساختمان دانشکده صنعتی شیراز در بلوار شهید مدرس را انجام داده است؛ مطالعاتی که می گوید در این مناطق در خصوص امواج و شدت آنها جای نگرانی نیست.
دکترسیدعلی اکبر صفوی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در این باره به ایرنا گفته است: براساس پژوهش های اولیه ای که صورت گرفته متوسط وجود پارازیت و امواج و تشعشعات در برخی مناطق شیراز 1.25 ( یک و بیست و پنج صدم ) ولت برمتر است که بسیار کمتر از تشعشعات یک گوشی موبایل هنگام مکالمه تلفنی است.
و اما مناطقی مانند شهرک گلستان در غرب شیراز که بیشترین مطالب شبکه های اجتماعی درباره پارازیت ها مرتبط با این منطقه است، در نوبت تحقیق علمی قرار دارند.
به گفته صفوی، دانشگاه شیراز در انتظار دریافت مجوزهای مربوطه برای اندازه گیری تشعشعات در خیابان های قدوسی شرقی و غربی ، شهرک گلستان، فلکه گاز، خیابان و میدان معلم و برخی مناطق دیگر درشیراز است.
همچنانکه انتظار می رود شهروندان به دانشگاه های پرآوازه شهر خود اعتماد کنند و از رویکرد احساسی در این زمینه خودداری کنند، از سوی دیگر افکار عمومی نیز انتظار دارد که اینک که زمینه پژوهش علمی درباره پارازیت ها فراهم شده است، صدور مجوزها به دانشگاهیان برای تحقیق در مناطق مختلف شهر شیراز شتاب گیرد تا این بار برای همیشه پرونده پارازیت ها در شهر شیراز به نتیجه علمی و دقیق برسد.
ماده یک منشور حقوق شهروندی بیان می کند: شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی توان از آنها سلب کرد مگر به موجب قانون.
ماده 2 این منشور نیز می گوید: شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون … و شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.
این نگاه خردورزانه و مبتنی بر کرامت انسانی دولت تدبیر و امید به حقوق شهروندان است که مردم شیراز را به تعیین تکلیف موضوع پارازیت ها امیدوار ساخته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا