ارسال نمونه های ژنتیکی به خارج ازکشورضابطه مند نیست

دکتر سعیدرضا غفاری درگفت و گو با ایرنا افزود: البته وزارت بهداشت توجه خوبی به این موضوع کرد و تدوین ضوابط ارسال نمونه های ژنتیکی در دستور کار قرار گرفت اما این روند باید با دقت و سرعت بیشتری ادامه یابد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اظهار کرد:وزارت بهداشت در این دستورالعمل به ضوابط بیولوژیکی و پزشکی توجه دارد که به نظر می رسد ضوابط گمرکی و اقتصادی این موضوع هم در باید دستورالعمل باید لحاظ شود.
غفاری ادامه داد: ضوابطی که سال 91 از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت به آزمایشگاه ها در مورد ارسال نمونه ها به خارج از کشور ابلاغ شده هم عملا از سوی بسیاری از ارسال کنندگان نمونه رعایت نمی شود.
وی با اشاره به اینکه آزمایش های بالینی و تحقیقاتی باید براساس ضوابط خاصی به خارج از کشور ارسال شود، بیان کرد: برخی مجموعه ها نمونه های ژنتیکی را بدون ضابطه به خارج از کشور ارسال می کنند که متولیان امر باید کنترل و نظارت لازم را داشته باشند.
غفاری ادامه داد:بارها مشاهده شده که نمونه های تشخیصی بدون هیچگونه نظارت فنی بالینی به آزمایشگاه های تحقیقاتی خارج از کشور ارسال می شود و مسئولیت صحت آنها هم نامعلوم است.
غفاری، حفظ هویت و محرمانگی اطلاعات بیمار، جلوگیری از فاش شدن اطلاعات داخلی، کنترل و نظارت بر روند کار از جمله مزایای انجام آزمایش های ژنتیکی در کشور اعلام کرد و گفت: وقتی نمونه به خارج از کشور ارسال می شود، نمی توان برروی این موضوعات کنترل و نظارت داشت.

** آزمایش ژنتیکی با روش جدید تعیین توالی ژنتیکی در کشور میسر است
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا تاکید کرد: هرچند عمده نمونه های آزمایشگاهی اعم از تشخیصی و تحقیقاتی با روش جدید تعیین توالی ژنتیکی( NGS ) در کشور فراهم شده اما همچنان بسیاری از نمونه های ژنتیکی به خارج از کشور ارسال می شود.
وی اظهار کرد که حدود دو سالی است که زیرساخت این کار کاملا در کشور فراهم شده و آزمایشات مربوطه در داخل کشور انجام شود.
غفاری اظهار کرد که در این زمینه ما تکنولوژی لازم را با کیفیت مناسب در داخل کشور داریم و به نظر می رسد ارسال نمونه ها به خارج از کشور به صلاح مردم و کشور نباشد.
وی ادامه داد که ژنوم هرجمعیت ویژگی خاص خود را دارد و عدم اطلاع از این ویژگی ها ممکن است یک تغییر شایع در یک جمعیت را به اشتباه به عنوان عامل بیماری در نظر گرفته شود؛ متخصصان خارجی که از ویژگی ژنومیکی جمعیت ایرانی بی اطلاع هستند ممکن است این تفاوت ها را بیماری فرض کرده و درنتیجه تشخیص اشتباه یا نامناسب دهند.
غفاری افزود که هرچه بیشتر نمونه های ژنتیکی بیماران به خارج از کشور ارسال شود، اطلاعات خارجی ها در این زمینه از ما بیشتر شده و ما در مدیریت بیماری ها به آنان وابسته خواهیم شد.
وی گفت: ارسال نمونه به خارج از کشور سبب تضعیف تکنولوژی ما در این زمینه شده و دانش ژنتیک ما بتدریج تحلیل می رود و تجربیات متخصصان ایرانی هم کاهش می یابد.