میکروتراشه‌ای برای رصد سلامتی افراد سالخورده

 این سیستم می‌تواند نمونه خون کاربر را گرفته و ترکیبات زیستی درون خون را بررسی کند. این دستگاه که بسیار کوچک بوده و در منزل استفاده می‌شود دارای نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم به‌منظور آنالیز نمونه خون است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری – بخش " انبیک " – ابزارها و ادوات جانبی تلفن‌های همراه می‌توانند عوامل حیاتی بدن نظیر فشار خون و ضربان قلب کاربر را ثبت و ضبط نموده و از آن برای رصد سلامتی کاربر استفاده کند. این میکروتراشه می‌تواند مجهز به ابزار نمونه‌گیر خون باشد تا ترکیبات نشان‌گر بیماری را از خون جدا کرده و مورد آزمایش قرار دهد.
یکی از مزیت‌های این نوع میکروتراشه‌ها آن است که اطلاعات تولید شده توسط آنها از طریق شبکه بی‌سیم (WLAN) قابل انتقال به ادوات دیگر است. محققان در این ابزار از یک نانوحسگر پناسیواستات که یک حسگر الکتروشیمیایی است استفاده کردند تا مقدار قند یا کلسترول خون بیمار اندازه‌گیری شود. همچنین در این ابزار از یک حسگر فلورسانس استفاده شده که قادر است با دیود لیزری خود غلظت نشانگر‌های قلبی را اندازه‌گیری کند.
برای استفاده از این ابزار، کاربر باید یک قطره از خون خود را روی کارتریج ویژه‌ای بگذارد. این کارتریج مجهز به میکروتراشه‌ای است که قادر به تعیین نشانگرهای زیستی موجود در خون است. حسگرهای موجود در این تراشه به قدری کوچک است که می‌تواند مقادیر بسیار کم از نشانگرها را حتی در مقیاس نانومتری اندازه‌گیری کند.
این ابزار پس از انجام آزمایش روی نمونه خون بیمار، نتایج آن را از طریق اینترنت برای پزشک ارسال می‌کند. برنامه ویژه‌‌ای برای تلفن هوشمند طراحی شده‌است که پزشک می‌تواند با استفاده از آن، اطلاعات این ابزار را دریافت کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا