دانش بومی و سنتی دامپزشکی ثبت می‌شود

کارگروه دامپزشکی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی قصد دارد با یاری علاقه‌مندان طب سنتی درسراسرکشور اقدام به جمع‌آوری و ثبت این اندوخته‌های با ارزش کند و پس از بررسی و تدوین در فرصت و زمان مناسب با نام افراد انتشار دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند فرم ارائه دانش بومی وسنتی دامپزشکی را از سایت توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری دریافت و بعد از تکمیل به آدرس vetchtm@gmail.com ارسال کنند. دانش بومی وسنتی که حاصل تجربیات چند هزارساله انسان‌ها و جزء سرمایه‌های با ارزش هرکشوری محسوب می‌شود، به دلیل شفاهی بودن آن درمعرض خطر نابودی و فراموشی قرار دارد.
این نوع دانش اگر چه از ابزارهای ساده‌تری استفاده می‌کرده اما به همان نسبت دارای مهارت‌ها و فنون پیچیده بوده و به وسیله یک فرهنگ چند هزارساله دائماً پشتیبانی و در محک تجربه تکمیل شده است.
درک عظمت و پیچیدگی این روش‌ها ما را کمک می‌کند که حداقل ادعاها و روش‌ها و باورهای موجود در جامعه را به عنوان فرضیات و گمانه‌های علمی بپذیریم و آنها را یکایک به محک علم نوین بزنیم و درصورت یافتن جنبه‌های علمی و عملی، استفاده کنیم و یا حداقل درحافظه تاریخی کشور آن را ثبت نموده تا در زمان و فرصت مناسب‌تر به تفسیر بهتری از این دارایی‌های علمی-فرهنگی ملی بپردازیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا