ضرورت اجرای راهنماهای بالینی توسط هیات‌های بورد دانشگاه‌های پزشکی

به گزارش ایسنا، دکتر ظفرقندی در شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: دغدغههای ذهنی ما همواره این بوده است که باید طرح تحول سلامت و آینده آن بر اساس گایدلاینها و راهنماهای بالینی اجرایی و عملیاتی شود چرا که حرکت اجرای این طرح بر اساس دستورالعمل آینده بسیار موفقی خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای دستورالعملهای بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی نیازمند اجماع ذهنی جامعه پزشکی است، تصریح کرد: این اجماع ذهنی از دو طریق یعنی ورود و همکاری انجمنهای علمی و همچنین تشکیل یک مرجعیت در هیاتهای بورد امکانپذیر است. در واقع این دو پیشنهاد باید برای اجرایی شدن و موفقیت راهنماهای بالینی فراهم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین خاطرنشان کرد: اجرای راهنماهای بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی ممکن است برخی مشکلاتی داشته باشد یعنی دانشگاهی به دلیل رقابت با دانشگاههای دیگر نخواهد آن را اجرایی کند اما اگر این راهنماها در هیات بورد تعریف شوند، همه خود را ملزم به اجرای آن میکنند و اقناع برای اجرای آن در دانشگاهها شکل می‌گیرد.

دکتر ظفرقندی همچنین پیشنهاد داد: اگر راهنماهای بالینی در بورد دانشگاهها تعریف شود و حتی بخواهند هر سال دو سوال از گایدلاینها تعریف کنند، در این صورت همه کشور خود را به اجرای این راهنماها ملزم خواهند کرد.

 در ادامه این نشست دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه اجرای گایدلاینها در دانشگاههای پزشکی راندمانهای بالینی را افزایش خواهد داد، گفت: راهنماهای بالینی در حوزه بهداشت، کاربردهای بسیاری دارد، چرا که اگر انجام کار سلامت بر اساس دستورالعملها باشد، راندمان بالینی افزایش یافته در واقع گایدلاینها یعنی موجز گفتن و عمل کردن بر آن است و اگر این مسیر در نظام سلامت نهادینه شود، به موفقیتهای بسیاری دست خواهیم یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در حوزه بهداشت دستورالعملهایی که تعیین شده، توسط 12 تا 13 هزار پزشک خانواده اجرایی میشود. در واقع 100 هزار نیروی کار خود را ملزم به این دستورالعمل میکنند اگر نظارتهای بر روند اجرای این دستورالعملها وجود داشته باشد، بازدهی بیشتری خواهد داشت.

دکتر سیاری بر لزوم تعریف راهنماهای بالینی در حوزههای تخصصی نیز تصریح کرد و افزود: متخصصین ما باید این باور را داشته باشند که این روش علمی (راهنماهای بالینی) به طور کامل در دانشگاههای علوم پزشکی اجرایی شود و اگر در این راستا نیازمند آموزشهایی باشیم، باید این آموزشها ارائه شود.

معاون بهداشت وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه اطفال راهنماهای بالینی توسط این گروه تهیه شد و اگر سایر گروههای نیز دست تدوین این راهنماها بزنند، وضعیت بسیار بهتر خواهد شد. در واقع ما تلاش داریم که راهنماهای بالینی را نیز در هیات بورد اطفال نیز ارائه دهیم. پیشنهاد من این است که همه گروههای هیات بورد این راهنماهای بالینی را تدوین کنند تا اجرای آن با موفقیت پیش رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا