استفاده از باکتری جهت نظافت آثار باستانی

یکی از مهمترین مواردی که همواره در نحوه  حفاظت و نگهداری از آثار و ابنیه تاریخی ، مد نظر کارشناسان قرار دارد ، نوع روش های به کار رفته جهت تمییز کردن سطوح آثار باستانی و انتخاب تکنیک های به کار رفته در این موضوع است که باید به گونه ای اعمال شوند که کمترین میزان تاثیرات منفی و نامطلوب را بر آثار تاریخی گذاشته و صدمه ای به ماهیت و اصل شی وارد نکند زیرا هر گونه صدمه احتمالی به آثار تاریخی ، جبران ناپذیر بوده و قابل برگشت نیست .

به تازگی مسئولان مرمت و نگهداری از آثار تاریخی ایتالیا با استفاده از تکنیک جدیدی موفق به تمییز کردن سطوح آب نمای مرکزی واتیکان و حوض و فواره تاریخی آن شده اند . این مجموعه آب نما پس از انجام روش فوق ، کاملا تمییز و براق شده و طی این فرایند مرمتی هیچ آسیبی ندیده است . این تکنولوژی جدید به کار گرفته شده در عملیات فوق ، بر پایه فعالیت باکتری ها بوده bacteria-based technology  و توسط آژانس ملی فناوری ، انرژی و محیط زیست این کشور ابداع شده است . گزارش های منابع خبری ، حاکی از پایان موفقیت آمیز این عملیات در روز پنج شنبه  گذشته بودند .

در این روش جدید مرمت زیستی Bio-restoration میکرو ارگانیسم های ویژه ای وظیفه تمییز کردن و از بردن آلودگی های انباشته شده روی سطوح این اثر تاریخی را بر عهده داشتند . بر اساس نتایج آنالیز های صورت گرفته ، عمده ترین این مواد شامل سریش ها و رسوبات ناشی از آلودگی های جوی بودند . مهمترین موضوعی که در این مرمت مورد لحاظ قرار گرفت ، عدم تولید مواد سمی توسط باکتری های مورد بهره برداری قرار گرفته بود که سبب شده است روش مرمتی فوق هیچ گونه آلاینده جوی تولید نکرده و همچنین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد .

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده توسط آزمایشگاه ENEA ،  جهت انجام این روش تحقیقاتی بیش از 500 نوع مختلف باکتری و قارچ مورد آنالیز قرار گرفته شد تا در نهایت بهترین گونه های مفید جهت انجام عملیات مرمتی ، انتخاب شود .