شکوفایی اقتصادی در گرو حمایت از استارت‌آپ‌ها

توسعه استارت‌آپ‌ها سابقه زیادی در ایران ندارد اما با گذشت کم‌تر از ۱۰ سال از گل کردن آنها، این کسب‌و‌کارهای نوپا با درآمدهای نسبتا بالا توانسته‌اند جایگاه خوبی را در اقتصاد به خود اختصاص دهند.

این روزها استارت‌آپ‌های نوپای ایرانی نام و شهرتی برای خود دست و پا کرده‌اند که آوازه برخی از آن‌ها حتی به رسانه‌های جهانی هم رسیده‌است؛ مضاف بر آنکه با تاثیر چشمگیری که بر بدنه اقتصاد کشور داشته‌اند توانسته‌اند رشد اقتصادی مطلوبی در این چند سال اخیر نصیب کشور کنند.

کمک به اشتغال‌زایی

مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانیوز، درخصوص تاثیر استارت‌آپ‌ها بر رشد اقتصادی کشور گفت: در گذشته مشاغلی که برپایه فناوری باشد نسبت به امروزه بسیار اندک بودند. خوشبختانه در حال حاضر گام‌های مثبتی برای احیای اقتصاد کشور برداشته شده که یکی از این گام‌ها، آغاز به کار کسب‌و‌کارهای نوپا است که تاثیر بسزایی نیز در رشد اقتصادی کشور دارد.

وی در ادامه به نرخ بیکاری اشاره کرد و افزود: از آنجایی که استارت‌آپ‌ها در افزایش اشتغال‌زایی درجامعه نقش پررنگی داشته‌اند بر نرخ بیکاری نیز تاثیرات مطلوبی گذاشته و موجب کاهش نرخ بیکاری در جامعه شده‌اند. این اتفاق بسیار خوشایندی است و موجب بهتر شدن وضع معیشت مردم و افزایش درآمد سرانه شده‌است؛ از طرف دیگر با روی کار آمدن بیشتر بخش خصوصی نسبت به گذشته حجم تولید نسبت به کل اقتصاد بالاتر رفته و درنهایت موجب شکوفایی اقتصادی می‌شوند.

بستر مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی

مهدی تقوی شرایط ایران را برای سرمایه‌گذاری خارجی مناسب ارزیابی کرد و افزود: اکنون شرایط ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها مطلوب است، چرا که هم نیروی‌کار جوان و تحصیل‌کرده و هم منبع فراوان انرژی در ایران به وفور یافت می‌شود. هزینه‌های منابع در کشورهای دیگر بسیار گران‌تر بوده و مقرون‌ به‎ صرفه اقتصادی جهت سرمایه‌گذاری نیست.

 لذا سرمایه‌گذاران خارجی با هدف سودآوری بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند که این موضوع برای کشور نیز مفید خواهد بود. همچنین پس از برجام و برداشته شدن برخی تحریم‌هایی که قبلا همچون سدی پیش روی سرمایه‌گذاران بود اکنون فضای لازم برای سرمایه‌گذاری جهت کسب‌وکارهای نوپا فراهم شده‌است که باید نهایت استفاده را از این فرصت ببریم.

استارت‌آپ‌ها پیش‌برنده کسب‌وکار‌های سنتی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص اینکه کسب‌وکارهای نوپا به منزله دشمن کسب‌و‌کارهای سنتی هستند یا جهت‌دهنده آن‌ها گفت: استارت‌آپ‌ها می‌توانند رقیب کسب‌و‌کارهای سنتی باشند اما این بدان معنی نیست که به منزله تهدیدی برای آنان به شمار می‌روند. مشاغل سنتی می‌توانند با الهام گرفتن از مشاغل نوظهور و با اقتباس از تکنولوژی در کار خود نسبت به بالابردن کیفیت محصولات خود اقدام کنند. در وضعیتی که رقابت حکم‌فرما شود تولید با کیفیت‌تر شده و مصرف‌کنندگان نیز از مصرف کالای خود رضایت بیشتری خواهند داشت، چرا که تجربه نشان داده درشرایط انحصار مصرف‌کنندگان مجبور به استفاده از کالا تحت هر شرایطی هستند و انحصارگر با هر میزان قیمتی سلطه خود بر بازار را اعمال می‌کند؛ اما در فضای رقابتی هم تولیدکنندگان به کیفیت محصولات خود می‌اندیشند و هم مصرف‌کننده رضایت بیشتری خواهد داشت .

تقوی افزود: استارت‌آپ‌ها در ایجاد فضای رقابتی بین مشاغل سنتی و دیگر مشاغل نقش موثری داشته و به هیچ وجه به منزله خطر یا تهدید برای مشاغل سنتی محسوب نمی شوند؛ بلکه موتور محرک مشاغل سنتی خواهند بود تا خود را تغییرات بازار هماهنگ کرده و درجریان فضای رقابتی به فکر افزایش کیفیت محصولات خود بیفتند. بایستی برای اینکه اقتصاد رشد خوبی داشته‌باشد از این کسب‌وکارهای نوپا حمایت شود تا حضور بخش‌خصوصی در اقتصاد کشورمان پررنگ‌تر شود، چرا که یکی از الزامات رسیدن به توسعه اقتصادی حضور مستمر و فعال بخش‌خصوصی در اقتصاد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا