استارت‌آپ‌ها عامل پیشرفت اقتصادی

علی‌نقی مشایخی، اقتصادد‌ان، در گفت‌وگو با نوپانا، درخصوص کسب‌وکارهای نوپا گفت: کسب‌و‎‌کارهای نوپا که مبتنی بر تکنولوژی روز ‏استوار هستند فرصت خوبی را برای افزایش بهره‌وری درجامعه فراهم می‌کند. این کسب‌وکارها به دلیل کارآمدی و ارائه کیفیت ‏بهتر و قیمت ارزان‌تر مطابق با سلایق مردم است و مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند. همچنین رشد و ‏پیشرفت شرکت‌های نوپا با اتکا به دانش‌ و فناوری‌نو است.

‏استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ضعف‌های جدی در شبکه‌های بازاری خاطرنشان‌ کرد: ‏باتوجه به اینکه شبکه توزیع، حمل‌ونقل و دیگر شبکه‌های بازاری دارای ضعف هستند لذا طرح‌های جدید ‏فناوری و استارت‌آپ‌ها با ارائه خدمات بهتر و کیفیت مطلوب‌تر راندمان کار را افزایش داده و آن‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند. ‏مشتریان از خدمات شرکت‌های منتنی بر دانش و فناوری روز  رضایت بهتری نسبت به قبل احساس می‌کنند بنابراین تمام ‏این شرایط، بازارها را به سمت فناوری‌های نوین و کسب‌وکارهای نوپا رهنمون می‌کند.

 ‏علی‌نقی مشایخی ضمن  اشاره به نقاط مثبت استارت‌آپ‌ها در شکوفایی اقتصادی به بیان حمایت از این استارت‌آپ‌ها پرداخت ‏وگفت: یکی از پیش‌نیازهای توسعه اقتصادی کمک به فعالیت بخش خصوصی و پررنگ‌ترشدن نقش آن در اقتصاد ‏است؛ این مهم جز با هموار کردن راه استارت‌آپ‌ها و بستر‌سازی و حمایت دولت از آنان میسر نمی‌شود. سرکوب یا ‏متوقف‌کردن استارت‌آپ‌ها، کشور را در دام بهره‌وری پایین و در چنبره کسب‌وکارهای سنتی نگه‌ می‌دارد و از پیشرفت ‏کشور جلوگیری می‌کند.

وی نقش دولت در حمایت از استارت‌آپ‌ها را ضروری خواند و عنوان کرد: کمک به استارت‌آپ‌ها به کارایی بیشتر آنها منجر ‏خواهد‌شد، دولت با حمایت از کسب‌و‌کارهای نوین و با آموزش لازم به کسب‌وکارهای سنتی می‌تواند نقش میانجی ‏را برای هردو مشاغل فراهم‌آورد و برای هردو نوع کسب‌وکار یاری‌رسان باشد.

 همچنین مشاغل سنتی چنانچه بتوانند خود را ‏با تکنولوژی‌های روز منطبق کنند و وارد حوزه‌های جدید شوند می‌توانند کارایی خود را افزایش داده و کسب‌وکار خود ‏را حفظ کنند. به‌عبارت بهتر جلوگیری از استارت‌آپ‌ها به منزله جلوگیری از پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شود و ‏این برای آینده ایران خطرناک خواهد بود. ‏

این اقتصاددان با اشاره به تاثیر استارت‌آپ‌ها درفعالیت نخبگان گفت: درحال حاضر که با مهاجرت مغزها مواجه هستیم، ‏می‌توانیم به‌طور غیرمستقیم و با فراهم‌کردن بستر کسب‎وکارهای نوپا انگیزه‌های اقتصادی و شغلی را برای نخبگان فراهم‌‏کنیم و از مهاجرت آنان بکاهیم. بنابراین یکی از راه‌حل‌های مناسب برای حفظ نخبگان در کشور این است که به کسب‏‌وکارهای نوپا مبتنی بر دانش بها دهیم تا بتوانند رشد لازم را کنند. ‏

استاد دانشگاه مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تجربه انقلاب‌ صنعتی در کشورهای اروپایی و قیاس آن با ‏استارت‌آپ‌ها گفت: اصولا هرگاه جریان تازه‌ای با ورود تکنولوژی‌های جدید منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری شود، ‏کسب‌وکارهای سنتی با راندمان پایین‌تر به مبارزه و انتقاد با جریان تازه می‌پردازند و آن را خطری برای خود می‌پندارند ‏مانند تجربه انقلاب‌ صنعتی در اروپا، هنگامی که ماشین بخار اختراع شد کارگرانی که کارها را با نیرو بدنی و دستی انجام ‏می‌دادند تصور می‌کردند که ماشین‌آلات جدید شغل‌های آن‌ها را از بین‌می‌برد و به اعتراض با آن می‌پرداختند. اما پس از مدتی ‏که بهره‌وری افزایش و تولید ثروت افزایش یافت، مشاغل جدید و بیش‌تری ایجاد شد و سطح رفاه جامعه هم بالاتر رفت.

وی ادامه داد: اگر در بعد کوچک‌تر به قیاس دست بزنیم استارت‌آپ‌ها ‏هم با راه‌انداختن موجی جدید در جامعه همانند انقلاب صنعتی عمل می‌کنند. و مشاغل سنتی از آن بیم دارند اما اگر با دیدی ‏عمیق‌تر به آن نظر کنیم درخواهیم یافت که نتیجه آن ایجاد ثروت و افزایش بهره‌وری خواهد بود. ‏

علی‌نقی مشایخی درپایان گفت‌وگو تصریح‌کرد: با ایجاد زیست‌بوم مناسب برای رشد کسب‌وکارهای نوپا (استارآپ‌ها) که ‏شامل عواملی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و یا شتاب‌دهندهای مناسب و قوانین حمایت کنند است، می‌توان به رشد ‏اقتصادی مطلوب دست پیدا کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا