محیط‌زیست موهبتی فرصت‌ساز و در عین حال امانتی بین نسلی است

به گزارش ایسنا، یدالله سبوحی با اشاره به اینکه محیط زیست موهبتی فرصت‌ساز و در عین حال امانتی بین نسلی است، اظهار کرد: عدم وابستگی محیط زیست به مرزهای جغرافیایی و تاثیرپذیری تغییرات خارج از مرزهای جغرافیایی در محیط زیست کشور موجب شده است در کنار توجه به درون در جهت استفاده مناسب از محیط زیست، برون‌نگری و تعامل فعال بین‌المللی با تاکید بر منطقه نیز در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست منطقه‌ای و جهانی مورد توجه قرار گیرد.

سبوحی با اشاره به ویژگی‌های محیط زیست سالم گفت: محیط زیست سالم و بالنده حاصل رویکردی جامع به نقش، مسؤولیتها و تاثیرات متقابل چهار عنصر حاکمیت اقتصاد، فرهنگ عمومی، نهادی و حرفه‌ای و بخش محیط زیست کشور است. این چهار عنصر، باید هم راستا و یکپارچه در ابعاد جامع حفاظت از محیط زیست به ویژه آب، هوا، خاک، انرژی و تنوع زیستی ایفای نقش کند. 

وی در ادامه افزود: محیط زیست متعلق به همه اقشار جامعه است، لذا حفظ و حراست از آن وظیفه یکایک ایرانیان بوده و اختصاص به نهاد یا گروهی خاص ندارد. در عین حال حاکمیت مسؤولیت دادرسی و احقاق حقوق مردم را به عهده دارد. 

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست با تاکید بر توسعه دانش و فناوری در کشور، خاطرنشان کرد: توسعه آینده‌نگری، هوشمندی و پیش‌بینی اثرات آتی فناوری دانش و فناوری بیشترین اثرات مطلوب یا نامطلوب را در محیط زیست دارد؛ بنابراین، ضمن توجه به نقش مؤثر فناوری‌های پیشرفته و پاک در توسعه و حفاظت از محیط زیست، آینده‌نگری و پیش‌بینی اثرات زیست محیطی دانش و فناوری رویکرد اصلی برای حمایت از توسعه دانش‌ها و فناوری‌های جدید خواهد بود.

سبوحی ادامه داد: لازمه استفاده بهره‌ور و اثربخش از محیط زیست و پرهیز از تخریب آن، توسعه دانش زیست محیطی است. بنابراین پژوهش، توسعه فناوری و همچنین آموزش نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف محیط زیست یکی از پایه‌های اساسی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، سبوحی گفت: به منظور جلوگیری از آسیب دیدن و کمک به انطباق محیط زیست با نیا های جامعه لازم است سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت به صورت یکپارچه دیده شود. همچنین تعامل هم‌افزای دستگاه‌های مسؤول در قوای سه گانه و قوانین و مقررات و استانداردها یکی دیگر از ابعاد یکپارچگی نهادی به شمار می‌آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا