طرح دانشمندان برای بازگرداندن ببر مازندران به عرصه حضور

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر، ببرهای مازندران از بزرگترین گربه سانان روی زمین بودند اما در دهه 1960 منقرض شدند. اکنون برخی از دانشمندان صندوق جهانی حیات وحش و دانشگاه ایالتی نیویورک می گویند که در نظر دارند آنها را به عرصه حضور بازگردانند.

یک مطالعه جدید که در مجله Biological Conservation منتشر شده است، کلیات برنامه این محققان را برای به نوعی احیای ببر مازندران با استفاده از ببر سیبری که یک زیرگونه و به لحاظ ژنتیکی شبیه ببر مازندران است، ارائه می کند.
نویسندگان این مطالعه در مقاله خود نوشتند که فنوتیپ (خصوصیات فیزیولوژیکی یا بیوشیمیایی) ببرهای سیبری با شرایط خشک آسیای مرکزی به عنوان زیستگاه در نظر گرفته شده برای برنامه احیا سازگار است.
ببرهای مازندران در ترکیه، بیشتر قسمت های آسیای مرکزی و کشورهایی از جمله ایران و عراق و شمال غرب چین یافت می شدند، اما در اواسط قرن بیستم به دلیل شکار شدن، از دست دادن زیستگاه و کمبود غذا منقرض شدند.
محققان زیستگاه های جدید را برای برنامه احیای ببر مازندران با در نظر گرفتن میزان استفاده مردم از این مناطق انتخاب و نتیجه گرفتند که نویدبخش ترین مکان در دلتای رودخانه ایلی در مجاورت ساحل جنوبی دریاچه بالخاش است که مساحتی حدود هفت هزار کیلومتر مربع دارد.
براساس مطالعه محققان، گراز وحشی، گوزن بخارا و گوزن های کوچک منبع اصلی شکار این ببرها در منطقه یاد شده خواهند بود و لازم است که جمعیت این ببرها به سطوح 'پایدار' برسد، هر چند این کار بیش از یک دهه طول می کشد.