همکاری برای حمایت از اقتصاد اقیانوس ها

براساس گزارش صندوق جهانی حیات وحش (WWF)، ارزش اقیانوس ها (تولید کالا و خدمات) سالانه بالغ بر 2.5 تریلیون دلار تخمین زده می شود و از این حیث، اقتصاد اقیانوس (ocean economy) هفتمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود؛ اقیانوس ها همچنین معیشت 80 درصد جمعیت جهان را تأمین می کنند.

ارزش سالانه اقیانوس ها 2.5 تریلیون دلار

 

اما سلامت و ارزش اقتصادی اقیانوس ها، بدلیل عدم نظارت کافی بر فعالیت های صورت گرفته در این حوزه بشدت مورد تهدید قرار گرفته اند.

دانشمندان شش ماه قبل در مقاله ای که در مجله ساینس منتشر شد، در مورد "روند بی سابقه" انقراض موجودات دریایی، عواقب مخرب برای اکولوژی اقیانوس ها و بروز مشکلات شدید برای کشورهای متکی به اقتصاد دریا هشدار دادند. 

همزمان با برگزاری چهل و هفتمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس (Davos 2017)، همکاری مشترک این مجمع و موسسه علوم دریایی سانتا باربارا در دانشگاه کالیفرنیا، با هدف افزایش همکاری چندجانبه در جهت کمک به بهبود سلامت اقیانوس ها و منابع دریایی اعلام شد.

بخشی از این طرح تحت عنوان: New Vision for Ocean Initiative شامل دعوت از بخش های دولتی، خصوصی و مدنی برای کمک به دستیابی به 14 هدف توسعه پایدار ملل متحد: حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار است.

این همکاری از مدل چندجانبه نمونه های موفق مشارکت های عمومی – خصوصی زیست محیطی از جمله Alliance of Climate Leaders، Global Water Initiative و Tropical Forest Alliance 2020 تبعیت می کند. بنیاد دیوید و لویسل پاکارد، صندوق پیشبرد، حفاظت و مدیریت علوم دریایی، بخشی از بودجه تحقیقاتی و پژوهشی این طرح را تأمین می کند.

اقتصاد اقیانوس، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان

 

به گفته داگلاس مک کالی، زیست شناس دریایی و استادیار دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، همکاری مشترک دانشمندان این دانشگاه با مجمع جهانی اقتصاد می تواند نقش مهمی در تعیین دستور کار جهانی برای تغییر شرایط اقیانوس ها ایجاد کند.

کنفرانس اقیانوس ملل متحد (UN Ocean conference 2017) در نیویورک، به میزبانی مشترک فیجی و سوئد در تاریخ 5 تا 9 ژوئن (16 تا 20 خرداد 96) می تواند به اجرایی شدن چنین تلاش تازه ای کمک کند.

شایان ذکر است، چهل و هفتمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد با حضور بیش از 3 هزار شرکت کننده از 100 کشور جهان از 17 تا 20 ژانویه (28 دی تا 1 بهمن) در داووس سوئیس برگزار شد.

همچون سال گذشته، موضوع نوآوری در تولید و بازیافت پلاستیک نیز یکی از محورهای اصلی نشست فعالان این صنعت بود. همانطور که در گزارش کامل سیناپرس از روز نخست برگزاری  نشست آمده بود یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (Davos 2017)، برنامه جهانی برای نوآوری در تولید بسته بندی های پلاستیکی، کاربردها و نحوه بازیافت پس از مصرف بود.

گزارش ارائه شده در نشست داووس 2016 حاکی از آن بود که با ادامه تولید و روند رهاسازی زباله های پلاستیکی در دریاها و اقیانوس ها، تا سال 2050 میلادی میزان این زباله ها (از لحاظ وزنی) از ماهیان بیشتر خواهد شد.   

گزارش جدیدی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد الن مک آرتور (Ellen MacArthur) در نشست داووس 2017 ارائه شد نشان می دهد، اتخاذ استراتژی های جدید و یک برنامه مدون جهانی می تواند نرخ بازیافت بسته بندی های پلاستیکی را از 14 درصد کنونی به 70 درصد افزایش دهد.

این طرح که در قالب گزارش The New Plastics Economy: Catalysing Action معرفی شده است، یک استراتژی انتقال را برای بسته بندی بهتر و افزایش نرخ بازیافت بسته بندی های پلاستیکی ارائه می دهد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا